State and Main

19:20 16 Mar 2001
David Mamets nya film [I]State and Main[/I] är ännu en skildring av turerna kring en filminspelning där verkligheten friseras efter fiktionens krav. Jag menar, behöver vi längre påminnas om att filmmediet med nödvändighet innebär en modifiering av verkligheten (vilket också gäller verklighetsnära filmer av till exempel Ken Loach)? Mamet har hursomhelst låtit en filminspelning bilda utgångspunkten för vad som måste betecknas som en intellektuell screwball-komedi. Ett filmteam från Hollywood skall spela in en film i historisk miljö kallad "The Old Mill". Platsen för inspelningen är en pittoresk by i New England. Av diverse anledningar tvingas man flytta inspelningen till Waterford, en stad som i någon mån påminner om den period då handlingen i filmen till-drar sig, nämligen på 1800-talet. Staden är rustik och orörd på ungefär samma overkliga sätt som Skansen (vilket för övrigt ger kontrasten mellan verklig plats och filminspelning en intressant twist). Dessvärre är det väldigt lite i Waterford som stämmer överens med filmtruppens föreställningar om hur platsen borde se ut, varför åtgärder vidtas för att få verkligheten att närma sig smått brutala manus . Omständigheterna under vilka inspelningen görs är med andra ord synnerligen pressande, vilket ger upphov till en del komiska situationer. Men vore det inte för att Mamet äger en ovanligt god känsla för språkets rytm och visste han inte hur repliker skall levereras och klippas samman för att bli effektiva, så skulle den här filmen vara outhärdligt tråkig. Nu är den istället stundtals roande men bildmässigt intetsägande. Kamerainställningarna är allt som oftast satta i halvbild, varför filmen till övervägande del består av talande huvuden. Mamet verkar helt enkelt inte lita på sin förmåga att hantera de filmiska medlen. Egentligen är mitt betyg lite orättvist, för filmen är välgjord, skådespeleriet många gånger mycket bra och manuset välskrivet. Men i linje med filmens sensmoral att uppriktighet betalar sig i längden oavsett hur mycket omständigheterna talar till lögnens fördel, kan jag inte ge[I] State and Main[/I] mer än snipmunnen. Den är helt enkelt för TV-mässig. Tyvärr.
State and Main