Spider-Man

Johanna Koljonen 17:53 11 Jun 2002
Peter Parker får superkrafter av ett spindelbett. Då klär han sig i spindeltights och blir cool. OK? Om det inte är OK tycker jag att du ska stanna hemma och hyra Broarna i Madison County i stället. Men för oss som har några backar gamla Marvel i garderoben är [I]Spider-Man[/I] hur kul som helst. Filmen är baserad på ursprungsberättelsen, försiktigt framflyttad från sextiotalet till en nutid med avancerad genteknologi men få mobiltelefoner. Specialeffekterna är imponerande men fokus förblir hela tiden på karaktärerna. De är rätt enkla, men de fungerar. Personligen hatar jag Kirsten Dunst, men jag medger gärna att hon nog skulle ha passat väldigt bra som Spider-Mans första flickvän Gwen Stacy, hon som faller ner från bron och dör. Däremot passar hon väldigt illa som Mary-Jane Watson, tjejen som Spidey dejtar i trettio år och gifter sig med på 90-talet. Mary-Jane är dödssexig. Kirsten Dunst är det inte, inte ens i regnet, med sensuellt stripigt hår och bröstvårtor överallt. Naturligtvis överlever hon och kommer att förpesta alla kommande uppföljare. Alla andra skådespelare gör riktiga personer av seriefigurerna, men Tobey Maguire i huvudrollen är bäst. Hans ansikte har alltid sett lite tecknat ut, hans hjärtskärande vanlighet har alltid haft en outtalad bismak av spandexperversioner och dödliga hemligheter. Willem Dafoe, en liknande skådis ur en tidigare generation, gör fienden Green Goblin, och trots att det finns scener där bägge är helt maskerade och nästan orörliga lyckas de förmedla ett större känsloregister är Harrison Ford gjort under hela sin karriär. Peter Parker är high school-tönten som får ge igen, men det är bara den ytligaste nivån av filmen. Spider-Man är också traditionellt New Yorks egen superhjälte, Brooklynkillen som får en Manhattanchans, och i filmen får New York-borna visa upp både sin legendariska surhet och sin nya sammanhållning. Och visst är det en delorsak till att filmen blivit så stor i USA. Men Spider-Man, med Woody Allen-glasögon och superhjälteneuroser, är en kille som inte kan urarta i flaggviftarhysteri.
Spider-Man