Sideways

Tomas Hemstad 11:55 10 Feb 2005
Sideways - en buddykomedi som 40-årskrisar". Eller "Sideways - otrohet och Pinot Noir". Hmm. Det hade nog varit svårt att sälja in Sideways som någonting som jag skulle spendera pengar för att se. Det är en rejält heterosexuell upplevelse om manlig vänskap inramad av en resa genom Kaliforniens vindistrikt. Det var svårt att se att det överhuvudtaget gick att göra acceptabelt. Men Citizen Ruth-mannen Alexander Payne i regissörstolen gör Sideways mer än bara godkänd. Det är en skarp film med rolig dialog och ett skönt lunkande tempo. Det är i huvudsak två faktorer som höjer Sideways över kollegor i samma genre. Paul Giamatti och Thomas Haden Church. Giamatti spelar självklart den stora förloraren i livets lotteri (I'm telling you, killen kommer att göra William H Macy arbetslös) och han gör det som vanligt så övertygande att man faktiskt känner genuin sympati för stackars Miles trots att han är en pretentiös vinalkis som snor pengar av sin morsa. Thomas Haden Church spelar Jack, vars talspråk ligger någonstans mellan Oprah Winfrey och Cher i Clueless ("Did you drink and dial?", "You know, there was a nice way you could have said that") samtidigt som hans handlingar sätter honom på gubbslemsbänken. Det som är så effektivt med den misslyckade skådisen Jack är att det är han som placerar oss i Kalifornien snarare än dess vingårdar och golfbanor. Han har den där sviniga charmen och "empatin" som Moloko kallar "Californian sensibility". Utan honom hade det lika gärna kunnat vara två fransmän på semester i Bordeaux. Men Jack hade aldrig kunnat existera utanför den amerikanska västkusten. Trots att Sideways i huvudsak är en rätt så trivsam historia så blir vinsnacket lite enerverande i längden. Payne har gjort sitt bästa för att vinet ska vara en löpande tråd genom hela handlingen och detta blir ibland lite för konstruerat för att filmen ska flyta friktionsfritt. Det känns som att Payne inte litar tillräckligt på att karaktärerna ska kunna bära upp filmen själva. Istället har han valt att ge intrigen en funkig inramning som ibland känns både konstlad och malplacerad. Men med tanke på min fördomsprofil är det här en ovanligt liten invändning. Det går alldeles utmärkt att uppskatta Sideways oavsett vad man har för relation till vin, golf och midlife-kriser. Premiär 18 februari.