Shanghai Knights

Johanna Koljonen 00:56 29 Apr 2003
Jackie Chan och Owen Wilson har varit roliga i många filmer, bland annat [I]Shanghai Noon[/I]. Exakt det de gjort tidigare fortsätter de med i [I]Shanghai Knights[/I]. Owen Wilson putar med läpparna, lyfter på ögonbrynet och säger mjukt och lite klagande att han faktiskt inte menade att förnedra och ruinera dig, käre vän. Jackie Chan låter sin hårt åtgångna lekamen fysiskt förmedla djupa känslor eller grov slapstick allt efter behov. Ibland blir det slagsmål med proffsig kung-fu i den komiska traditionen - om [I]Matrix[/I]-stilen kallas våldsbalett är det här snarare våldsragtime, eller något slags fighter-schottis med musikal-referenser. En välvillig kritiker skulle kanske beskriva den här filmen som ett referensspäckat äventyr genom underhållningsfilmens kulturhistoria. Men ju mer jag utsätts för filmmakarnas pinsamma metahumor och filmiska nickningar, desto säkrare blir jag på att manusteamet består av analfabeter som aldrig besökt Europa och som lärt sig sin världshistoria genom [I]Bill and Ted[/I]. Eller nickningar förresten, referenserna till kändisar som Uppskärar-Jack, Sherlock Holmes och Charlie Chaplin är ungefär lika subtila som en cowboystövel i nyllet. Sheriff John Wayne/Chon Wang/Shanghai Kid (Chan) nås i den vilda västern av ett brev från sin syster. Ett Viktigt Kinesiskt Kejserligt Sigill har stulits ur hjärtat av Den förbjudna staden (vackert iscensatt under boxarupproret i en inledningsscen som hade kunnat leda till en annan, sevärd film). Pappa Chon är död. Hans mördare, sigillet och systern befinner sig i London, dit Chon Wang av oklara orsaker väljer att ta med sig sin vän, gigolokåboj Roy O´Bannon (Wilson). Som alla amerikanska filmturister har O´Bannon taskig attityd och saknar förståelse för klassamhället och kontinenten, vilket skulle vara roligt om humorn baserades på en verklig kulturskillnad mellan västernfilmens Nevada och Rippers Whitechapel. Den viktorianska staden är dyrt och snyggt iscensatt men utan ett uns historisk trovärdighet. I pressmaterialet läser jag att teamet tyckte anakronismerna skulle vara lite kul. Det är kul på det här sättet: "Européer luktar illa. Höhöhö." Så. Shangai Knights får [I]Wild, Wild West[/I] att kännas djupt intellektuell. Är du inte elva år gammal eller hög på crack gör du alltså bäst i att välja en annan rulle. Eller för all del vänta på sommarens [I]League of Extra-Ordinary Gentlemen[/I], en något ambitiösare satsning på pojkboksäventyr i retrofuturistisk viktoriana.