Shadow Conspiracy

admin-kollegorna 10:36 23 May 2000
Denna politiska thriller från Vita Husets korridorer var från början ämnad att gå direkt på video men Svensk Filmindustri beslutade sig, av ekonomiska skäl, i sista sekund för att köra den ett varv på biograf. I endast en kopia. Jämför med de hundratals kopior som de stora amerikanska titlarna brukar föräras så framgår det kanske hur mycket distributören tror på sin film.Man är böjd att förstå dem. Sällan har väl någon film gjort sig så förtjänt av epitetet "skåpmat". En titt på skådespelarlistan skvallrar ytterligare om vad som komma skall. I huvudrollen tronar Charlie "fyrkanten" Sheen vars karriär började dala strax efter det att den hade inletts, bredvid honom Linda Hamilton som, när det begav sig, endast med ansträngning framtonade mer levande än plåtgubben i Terminator och så stackars Donald Sutherland som nu för tiden till och med agerar i värre b-filmer än sin son. Och det vill som bekant inte säga lite. Filmen ramas in av en inledande och avslutande scen som båda är representativa för resten av filmen, som har Sheen i fokus och som är smärtsamt parodiska. Ofrivilligt så.I de första bilderna spelar Sheen street-basket i slummen med sina svarta polare -- som alla gillar honom skarpt när en helikopter kommer för att ta honom till Vita Huset. Det visar sig att han är presidentens rådgivare. Och ändå spelar han basket i ghettot. Vilken kille. En man av folket. I filmens sista scen får vi reda på att Sheen just har tackat nej till platsen som stabschef och istället valt att börja arbeta för de arbetslösas fromma. Infantilt, skulle man nog utbrista, om man inte redan var luttrad.Mellan nämnda scener jäktar Sheen och de andra fram och tillbaka i en konspirationshistoria som kunde vara signerad någon av alla de privatspanare som belägrade Palme-utredningen.Ni som trots denna varning vill se Shadow Conspiracy bör göra slag i saken illa kvickt, eftersom risken är stor att SF har plockat bort den från biografen innan ni har läst klart denna recension.
Shadow Conspiracy