Seventh Son

Fredrik Asplund 09:54 24 Feb 2015

I den här måttligt underhållande fantasygäspningen ser vi Jeff Bridges som halvalkad häxjägare och Julianne Moore som hans nemesis. Det är ofattbart att de tackade ja till det här projektet, för det kan verkligen inte ha sett bättre ut i manusform. Filmen har floppat i USA och känns mest som ett hopkok av Star Wars och Sagan om ringen med lite Jesus-myt inslängd här och där.

Bridges rollfigur tar sig an en ny lärling efter att den tidigare gått ett grymt öde till mötes hos den elaka häxdrottningen Mother Malkin (Moore). Den nye lärlingen är “den sjunde sonen till en sjunde son”, och legenden säger att han ska förgöra Malkin. It's his destiny…

Det blir så klart mycket vandrande i bildsköna naturmiljöer och många möten med diverse läskiga varelser innan lärare och elev når sitt mål. Givetvis lyckas också den unge lärlingen bli hopplöst förälskad i en söt häxa (det svenska stjärnskottet Alicia Vikander i en oerhört otacksam roll). Handlingen går relativt snabbt framåt, vilket är ett plus, men filmen tar sig själv på för stort allvar och lyfter därför aldrig till den opretentiösa popcornrullen som den annars hade kunnat bli.

Moore är utmärkt som en ond figur, komplett med svans och övernaturliga krafter, men tyvärr är hon med kriminellt lite i Seventh Son. Även Bridges anstränger sig med det undermåliga materialet, men storheten från de två skådespelarnas samarbete The Big Lebowski känns fruktansvärt avlägsen. Faktum är att det börjar bli förutsägbart att se Bridges glida runt som avdankade flummisar – och hans märkliga accent här (brittisk? amerikansk? påhittad?) gör inte saken bättre.

Filmen är baserad på den första delen i Väktar-serien, skriven av den brittiske fantasyförfattaren Joseph Delaney. Men inte ens den mest lojala Science Fiction Bokhandeln-besökaren bör slösa sin tid på den här oinspirerade 3D-röran.