Savages

Staffan Erfors 17:26 11 Jul 2012

Kommer ni ihåg den nästan allra sista scenen i Steven Soderberghs Traffic? Den där Benico Del Toro sitter på läktaren och kollar juniorbaseball i skymningen i en förort till typ Tijuana i Mexiko? I Savages får vi återigen se Benico Del Toro sitta i skymningen och kolla juniorbaseball i Mexiko. Det är väl en gullig liten homage, men sedan upphör i stort sett alla likheter med Soderberghs film. För Traffic hade framförallt något som Savages saknar – ett manus. Oliver Stones Savages känns som en lämplig hyrfilm en regnig höstsöndag.

Nog kan Oliver Stone sitt hantverk – Blake Lively, Benicio Del Toro och John Travolta (i viss mån) gör vad man kan begära av dem – men emellanåt brister det lite i regin av de mindre begåvade skådisarna.

Filmen handlar om de gamla kompisarna Ben (Aaron Johnson) och Chon (Taylor Kitsch) som lever i något slags ständigt pågående ménage à trois med Blake Livelys rollfigur Ophelia. De unga surfpojkarna är frifräsare inom marijuana-branschen och har miljoninkomster. Allt rullar på rätt bra tills dess att den drakoniska mexikanska drogkartellen under psykopatledning av änkan Elena (Salma Hayek) vill expandera. Surfpojkarna avböjer ett erbjudande man inte kan tacka nej till och deras älskade Ophelia lyckas bli kidnappad. Räddningsaktionen innefattar hackers… snark.

I flera av sina tidigare filmer har Oliver Stone både som regissör och producent haft något att säga, Plutonen, Född den fjärde juli och Wall Street är bara några exempel. Här tycks det enda han vill säga vara ”Jag behöver pengar”.