Richard Jewell

Calle Wahlström 09:00 27 Feb 2020
De oskyldigt anklagade tar plats på bioduken i två verklighetsbaserade draman bland helgens biopremiärer. Dreyfusaffären avhandlas sobert i Roman Polanskis En officer och en spion medan Clint Eastwoods Richard Jewell, om säkerhetsvakten med samma namn som rapporterade en misstänkt bomb under OS i Atlanta 1996, gör anspråk på mer humor och värme. Men också ett ogenerat förakt för nyhetsmedia.

Nyhetsmedierna svalde Richard Jewell med hull och hår. Först som hjälten vars insats räddat liv. Sen som boven efter att The Atlanta Journal-Constitution (AJC) fick nys om att FBI betraktade honom som misstänkt. Jewell dömdes så av en hel nation utan att någonsin bli officiellt anklagad för brottet i fråga. Men Eastwoods skildring av förloppet har blivit starkt ifrågasatt av amerikanska medier, särskilt det långt ifrån smickrande porträttet av reportern bakom scoopet, Kathy Scruggs (som gick bort 2001). Det har kallats “Trumptaktiker” av The Washington Examiner och AJC har stämt filmen för ärekränkning.

Må så vara. Men trots att Clintans tröttsamt hårdföra syn på saker och ting spiller över är Richard Jewell ett rent nöje. Visst är porträttet av Scruggs skrämmande cyniskt, reducerat till skrupelfritt våp rent av, men ändå karismatiskt spelad av Olivia Wilde. Rollbesättningen är överhuvudtaget ett av filmens vinnande drag. Den överviktige, nästan infantile Jewell, som bor hemma hos sin mamma (Kathy Bates är fullkomligt rörande) och drömmer om en karriär inom rättsväsendet hade lika gärna kunna urarta i något slags lyteskomik á la Paul Blart: Mall Cop. Och visst, ibland är det nära, men Paul Walter Hauser gör ett mer än godkänt jobb i titelrollen.

Det kanske finns trumpna avsikter gentemot media, tydligast yttrade genom Sam Rockwells bitska försvarsadvokat. Det smetas även stundtals ut en patriotisk sentimentalitet. Men det finns en värme i porträtten, och en berättarteknisk intelligens, som känns bra mycket mer uppriktig än någon Trumptaktik. Som filmskapande betraktat är Richard Jewell den åttionioårige Eastwoods piggaste insats på mycket länge.