Resident Evil: Apocalypse

Johanna Koljonen 00:47 4 Oct 2004
Jag tyckte om[I] Resident Evil[/I]. Jag gillade hur momenten som egentligen hörde hemma i dataspelet fick filmisk form. Jag gillade hur obehindrat den ofta samhällskritiska zombie-skräckgenren förvandlades till okomplicerad action. Jag gillade våld-mot-hund-scenerna, och jag gillade att de två hårdaste hjältarna var tjejer. Uppföljaren [I]Resident Evil: Apocalypse[/I] inleds strax innan den första filmen slutar. Medan Alice (Milla Jovovich) ligger nedsövd har de onda slarvorna på Umbrella Corporation råkat släppa ut zombiesarna. Raccoon City är halvdant evakuerat och de människospillror som är kvar i karantänområdet får klara sig bäst de kan. Precis som i dataspel måste karaktärerna "levla upp", vara lite hårdare i reprisen. Jovovich, antagligen den bästa renodlade actionhjälten vi har idag, är själv ett biologiskt vapen nu (lite [I]Alien 4[/I], men det är okej). Hennes nya sidekick är den balla men fenomenalt osannolika värstingpolisen Jill Valentine, som av misstag fått på sig Lara Crofts kläder. Datorspelets fans kommer att vara lika förtjusta i att återse zombiesoldaten Nemesis, en rätt lyckad blandning av Deathlok och, tja, slutmonstret i [I]Alien 4[/I]. Viktigast i den här typen av action är förstås ändå de löjligt balla stuntsen, och Jovovich får in några oförglömliga nytolkningar av våra käraste våldsklichéer. Den här gången finns det fler referenser till zombietraditionen, särskilt Romeros filmer. Men [I]Resident Evil[/I] är fortfarande ett zombie-mytos där monstren i sig inte symboliserar någonting alls. De är heller inte onda. De är bara biologiska vapen, som måste stoppas. De verkliga grymheterna står storbolagets mänskliga chefer för, och det blir moraliskt obekvämt eftersom hjältarna inte kan nå dem utan måste kämpa mot vanliga anställda, de mänskliga privatsoldaterna. Alice och polarna går under filmens lopp från överlevnadsguerrilla till antiglobaliseringens hjältemodiga terrorister. Det ger nästa film ett större, samhälleligt tema och öppnar för att serien ska ta steget från ploj-action till riktig sci fi.