Renfield

Calle Wahlström 09:00 13 Apr 2023

Nicolas Cages första flirt med vampyrism var som förläggare med inbillad blodtörst i 1988 års Vampire’s Kiss. I skräckkomedin Renfield fullbordas däremot transformationen när den oefterhärmlige skådespelaren får axla Draculas cape. Bram Stokers blodsugare har förstås odödliggjorts på film förr. Redan 1930 köpte Universal rättigheterna till både romanen och Hamilton Deanes scenversion. Bela Lugosi fick reprisera rollen från pjäsen i Tod Brownings Mysteriet “Dracula”, vilken elegant vävs in i berättandet när Universal nu försöker pumpa nytt blod i berättelsen - för vilken gång i ordningen vet jag inte.

Det är när Draculas tjänare Renfield återger deras relation mitt i en kaotisk öppningsscen vi får se Cages och Nicholas Hoults ansikten digitalt inklippta i Brownings film. Här gör Cage en både uppsminkad och självmedveten Lugosi-imitation, som fungerar så pass bra att det är häpnadsväckande att han inte getts chansen att spela vampyren förr. Säg av sin farbror Francis Ford Coppola, vars lätt styltiga 1990-talsversion möjligen mått bra av lite hederlig nepotism och brorsonens "ny-shamanska" skådespelarmetod.

Nåväl, den här gången handlar det inte lika om Dracula som om den ängslige Renfield (spelad av Hoult i påklistrad Robert Pattinson/Smith-frippa). Efter decennier av underkastelse är han inte längre lika pigg på att passa upp på Cages krävande ärkevampyr. Något som innefattar allt från att kema capen till att hitta busslaster med hejarklacksledare att snacksa på. Mellan sysslorna smiter han iväg på gruppmöten för personer i skadliga relationer, men vågar aldrig riktigt dela med sig om sitt monster.

Så här långt är det ingen dålig idé, däremot har ingen involverad haft tålamodet att renodla den. Istället skrivs en rättrådig snut (Awkwafina) och en gangster med mommy issues (Ben Schwartz) in i berättelsen för att Renfield ska nå ett nödtorftigt katarsis som rövsparkande superhjälte. Det är blodigt, stundtals välkoreograferat och ibland rätt kul. Men onödigt rörigt, tröttsamt serietidningsestetiserat och nästan oförlåtligt att Cage inte får mer att bita i.