Rånarna

20:46 4 Dec 2003
Kanske väl starkt att påstå att man försätts i chock, men lite liksom stum blir man efter att ha upplevt [I]Rånarna[/I]. Tänker, "Några av landets bästa skådespelare. Regissören trots allt rätt erfaren. En action bör vara antingen cool eller [I]Kopps[/I]..." Där kan vi stanna upp och konstatera att filmen som recenseras här inte vill likna Josef Fares folkkära fars medan den senare ändå har en biljon gånger snyggare explosiva medel. [I]Rånarna[/I] kan i och för sig vara buskis, beror på med vilken blick man beskådar spektaklet, som Stina Ekblads rent fantastiska peruk (raka spåret till Peter Flacks Hjalmarrevy). Eller de övriga medverkande som har varsin enmansshow, spelar för sig själva (Mikael Persbrandt mot sin spegelbild), inte med varandra, vilket visar att Lindmark antingen inte brytt sig eller vågat eller tyckt sig ha tid att styra upp sin namntunga ensemble. Stefan Sauk har jätteskoj hela tiden och det är för all del medryckande. Persbrandt gnäggar sitt Persbrandtgarv och stirrar intensivt med blöta ögon, Sofia Helin, i huvudrollen, antar utmaningen och spärrar upp sina, stora som sjöar, och vimsar runt. En liten fladdrande fragil kriminalare av en sort man aldrig sett i närheten av varken ett verklighetens eller tidigare uppdiktade polishus. Hon var gravid under inspelningen och försöker dölja det med stickade ylletröjor och världens största Fjällrävendunjacka vilket får motsatt effekt, man bara väntar på att landets förenade barnmorskor ska springa ut i protest när den havande Helin höjer pistolen. Det framgår att filmen vill berätta en historia, om än förfärligt banal, men hellre fram med den i ljuset än att man nu i fragment får gissa sig till varför och hur och var det ena ledde fram till det andra. Man kan dock digga de råbarkade finska skurkarna som visserligen också spelar över, bland annat när Lindmark lånar friskt från upplösningen av första säsongens [I]24[/I], ni vet där Drazen härjar som bäst i kulverten och gormar om sin familj. Men brölande gangsters passar trots allt bättre här än försök till finlir.
Rånarna