Pusher

admin-kollegorna 09:38 23 May 2000
Det finns alldeles för mycket film som glider förbi. Då åsyftas inte de som lämnar medvetandet när man stigit utanför biografen, utan film som inte ens lyckas ta sig förbi näthinnan. Pusher däremot, besitter en direkthet i sitt uttryck, en avskalad påflugenhet. En intensitet, som varken står eller faller med omdebatterat grova och ostiliserade våldsscener, utan närmast pressas fram ur löst hållna former i ett välskräddat samspel med ett fokuserat agerande. Kim Bodnia, en av Danmarks högt omsusade skådespelare -- i Sverige känd som -han som högg av sig handen- i Nattvakten -- gör minst sagt en lokomotivinsats som den knarklangande desperadon Frank.Så när som på sina hudnära impulser, är Frank oförmögen att handla rationellt då hans inrutade vardag plötsligt slinker undan. Han ger sig i stället ut på en förödmjukande vansinnesfärd, som inte för honom längre än några hetsiga varv runt kvarteren där den bisarre knarkbossen Milo (underbart gestaltad av Zlatko Buric), och hans skallige torped Radovan huserar. Den i periferin stympade relationen med strippan Vic kan han överhuvudtaget inte hantera. [p][/p] Pusher bär stundtals på en svart tragedi eller humor, endast tillgänglig för åskådaren: då kaos är nära förestående slänger Frank en gigantisk surrogat-nalle i famnen på sin flickvän och en skarprättares moraliska dubier slätas ut till visionen om en egen snabbmatssylta.Filmens dialog, som i dansk tradition ofta tampas med ett omotiverat litterärt komplex, är i stället till stor del improviserad, oforcerad och smälter väl in i sina filmiska omgivningar. Den från New York hemflugne och långfilmsdebuterande Refn, hade visserligen vare sig behövt prova kokain eller hängivet reka i ett halvår på Istedgade, för att komma ihåg att -fuck- är det vanligaste skällsordet även i Köpenhamn. Pusher bjuder inte på någon dansk socialrealistisk utflykt. Turen går snarare till ett antal av de 15 000 filmer som, den till största delen självskolade, regissören säger sig ha avnjutit. Däremot bjuder Refn på film med en nerv som man i dagens utbud får leta länge efter. Om man ens hittar den.
Pusher