Prison 77

Andreas Heilborn 14:39 12 Oct 2023

Prison 77 är formulär A1 när det kommer till kriminaldrama. Det vill säga en ung, icke-kriminell man kastas i fängelse, misshandlas av brutala vakter och utnyttjas av andra fångar. Systemet runt honom är korrupt och han förhärdas sakta. I en äldre fånge finner han en mentor. Låter det bekant från andra filmer med spelplats i ett fängelse?

Handlingen utspelar sig precis efter att diktatorn Franco förlorat makten i Spanien sent 70-tal. Kvar är hans samhälle där fångar sitter inne på alldeles för långa straff eller fängslats i uppdiktade fall. Filmens huvudperson, idealisten Manuel (Miguel Herrán), anklagas för att begått ett värre brott än det han egentligen gjort och får dessutom vänta på att hans mål ska tas upp. Han ser orättvisorna innanför murarna och väljer att agera som fångarnas talesperson. Varför är det svårt att förstå. Han som aldrig suttit i fängelse går direkt in i rollen som den goda hjälten. Varför kämpar han inte för att kunna lämna fängelset så fort han kan? Till vilken nytta väljer han att förnedras och misshandlas av institutionen? Det hela är oklart.

Däremot fungerar Javier Gutiérrez som den äldre, lite visare fången Pino. Han påminner om Antonio Banderas i sin spelstil. Samma sammanbitna min och hesa röst. Han förändras under filmen på ett trovärdigt sätt och övertygar på det stora hela som erfaren kåkfarare.

Prison 77 säger sig baseras på verkliga händelser. Men det blir inte gripande likt verklighetsbaserade I Faderns namn (1993). Ett problem är filmens halvdana manus där regissören Alberto Rodríguez vill få in så mycket som möjligt på temat fängelsefilm på bekostnad av en rakt igenom sevärd film. Visst finns det mycket smärta och glädje och enstaka spännande scener. Med dessvärre blir det en hel del långa transportsträckor mellan dessa. Filmens stora persongalleri gör det dessutom svårt att utveckla flera av karaktärerna vilket gör att man då att inte engagerar sig i deras berättelser.

Att regissören Alberto Rodríguez inte verkar lita på den brutala verkligheten är synd. Den sanna och tragiska historien om en svunnen tid skyms av att han vill bocka av formulärets olika delar. Men just den brutala verkligheten hade räckt mer än väl i detta fall.

Modelo 77