Postman Blues

09:30 23 May 2000
Den japanske skådespelaren/regissören Sabus debufilm, actionkomedin Dangan Runner, handlar till sådär åttio procent om hur tre män jagar varandra till fots genom Tokyos gator. I hans andra film, Postman Blues, har färdmedlet avancerat till cykel, närmare bestämt en röd, oväxlad sådan tillhörande det japanska postverket. Användaren heter Sawaki, och är en tyst, uttråkad men japanskt plikttrogen brevbärare som lydigt penetrerar Tokyos gator i jakt på rätt adresser, tills han en dag levererar ett brev till barndomsvännen Noguchi precis som Noguchi är i full färd med att på äkta yakuzamanér hugga av sig fingret. [P][/P] "Bultar ditt hjärta ibland av spänning som det gjorde när vi var barn?", undrar Noguchi som motfråga när Sawaki ifrågasätter hans yrkesval. Sawaki måste erkänna att få saker i hans liv ger anledning till extra rörelser i hjärttrakten. Så han gör revolt mot sitt liv. Samtidigt bestämmer sig poliskåren för att Sawaki med största sannolikhet är knarkkurir, massmördare, amfetaminist samt lider av paranoid schizofreni. Varför skulle han annars besöka gangstern Noguchi? [P][/P] Omedveten om polisens intensiva spaning lever Sawaki upp. Han möter sin kärlek i den cancersjuka Sayoko och träffar en vän i den skrävlande och döende massmördaren Joe. Att se en film som Postman Blues när det känns som om allt fler filmare blir allt desperatare i jakten efter nya sätt att slå publiken med häpnad; nya specialeffekter, alltmer krystade manusvändningar och än mer påkostad produktionsapparat, är med risk att låta pretentiös som att återfödas en smula. Som ett turkiskt bad för söndertittade ögon. Sabu närmar sig filmmediet med en nyfikenhet, enkelhet och uppriktig entusiasm som bara kan imponera. Han leker inte bara med filmkonventioner och med sitt ämne, lekfullheten smittar av sig till den rytmiska klippningen, de udda kameravinklarna och de underhållande referenserna till filmer som Chungking Express och Leon. Dessutom lyckas Postman Blues med lågmäld humor i bluestakt förlöjliga och kritisera såväl polis som yakuza och ge en och annan släng även åt Sawaki, utan att någonsin svika i lojalitet gentemot sina huvudkaraktärer.
Posutoman burusu