Phil Lynott - Songs for while I’m away

Essy Klingberg 10:24 22 Oct 2020

Medlemmarna i bandet Thin Lizzy är vana vid att spela statister i berättelsen om Phil Lynotts liv. Han är en av musikhistoriens mest karismatiska rockstjärnor, därmed arbetar skaparna av dokumentären Songs for while I’m away i medvind. Men det som hade kunnat bli ett indimensionellt hyllningsporträtt växer till något mycket större: skildringen är lika mångskiftande som Phil Lynott själv.

Lynotts liv tycks utspela sig under två helt olika tidsepoker. Han blir tonåring under en tid där engelska barer fortfarande avviserar No blacks, no Irish, no dogs vid ingången, och spenderar kvällarna på Dublins dansklubbar. Som barn tvingas han flytta till sina morföräldrar, eftersom hans mamma i egenskap av vit förälder till ett svart barn möts av så mycket rasisistiskt hat. På detta följer en berättelse från en tid som känns mycket mer välbekant, om ett modernt band som återuppfinner rocken. Lynotts rockmusik med irländska folktoner är lika svårgreppbar som hans persona, och det enda som är obestridbart är hans begåvning. Phil Lynott var född till att bli rockstjärna, som en av hans kollegor säger. För första gången i musikdokumentärens historia känns påståendet sant.

Musikdokumentären är en näst intill omöjlig genre. Ofta sker gestaltningen genom att olika intervjupersoner avlägger vittnesmål om en frontfigurs genialitet samtidigt som diverse arkivbilder avlöser varandra. Men ibland lyckas någon vidga berättarperspektivet och lämna ett avtryck som består. Till de mer minnesvärda exemplen hör Asif Kapadias Amy (2015) och Liz Garbus What Happened, Miss Simone? (2015). Songs for while I’m away sällar sig till samma kategori. Phil Lynotts musikaliska gärning lever vidare långt efter hans bortgång.