Pelle Svanslös

Daniel Hånberg Alonso 09:00 16 Jan 2020

Äntligen är kattfilmen alla väntat på här! Inte Cats! Rebooten av Pelle Svanslös såklart! Över tjugo år har gått sedan vi såg en vitluggad Björn Kjellman i julkalendern baserad på Gösta Knutssons böcker om världens mest kända Uppsalabo. Ingen CGI då inte!

Filmen är en origin story och inleds med att Pelle som kattunge hamnar hos Birgitta, en liten flicka som bor med sin familj på landet i ett rött hus med vita knutar. Lyckan blir kortvarig, Pelle ramlar ned i en å och hamnar i stora staden Uppsala. Där räddas han av Maja, och ett excentriskt galleri av musikanter, som guidar Pelle runt i staden. Maja brister ut i en sång om att i Uppsala ”finns allt som du drömt om”. Diskuterbart.

Pelle lär sig snabbt att undvika Alcatass, en inhägnad där tre hundar ilsket skäller och får katterna att darra av skräck. Väldigt länge känns filmen som en antihundpropagandafilm av kattälskare. Pelle träffar även på katten Måns och hans hejdukar Bill och Bull. Måns håller på att starta upp en egen klubb: FISK, vilket står för Fina Katters Klubb (filmen försöker antingen säga att katter är dåliga på akronymer eller att de som är taskiga också är lågutbildade).

Det är då som filmen goes dark. Måns är ju nämligen ingen snäll katt (Spoiler: i böckerna kallas han för Elaka Måns). Utpressning, förnedring och lögner följer. Och visst blir det faktiskt lite jobbigt att se hur naiva Pelle behandlas. Att filmen bjuder på starka feelz blir tydligt när ett barn i salongen börjar gråta vid ett hjärtskärande ögonblick. Hen tröstas snart medan jag själv torkar en tår i mörkret. Manuset får pluspoäng för att Måns serverar Pelle en “Lax on the Beach”, en drinkvits barnen i publiken förhoppningsvis inte förstår, samt att det på klubben hänger en affisch för ”Cat Stevens”. Lättköpt skämt, men det är jag också.

Med sina 74 minuter är filmen snart över och när sista sången spinner loss diggar barnen med. I det stora hela är det en oerhört tandlöst gemytlig film. Inte så mycket händer. Animationen gör ingen förnär. Katterna är gulliga. Sångerna är trallvänliga. Måns är elak. Och Pelle är svanslös.