Palo Alto

Isabelle Espinoza 15:03 17 Feb 2015

Palo Alto handlar om vinddriven, melankolisk high school-ungdom i en villaförort i Silicon Valley.  Gia Coppola, vars farfar heter Francis Ford, har adapterat och filmatiserat skådespelaren James Francos novellsamling med samma titel. Det är en pärla till debutfilm.

Snälla killen Teddy röker på då och då och är i hemlighet förtjust i April, som i sin tur inte tror att det kan vara så och istället svärmar för fotbollstränaren Mr B. Teddys vän, Fred, är ohämmad och gränslös och kommer med galna, destruktiva idéer som sällan leder till något gott. Och Emily tackar hellre ja till sexuella inviter än att vara ensam.

Föräldrar och vuxna, måhända välvilliga, är egofixerade och distanserade och verkar existera i en egen surrealistisk drömvärld. April är inte deprimerad, bara trött, svarar hon sin mammas yttringar av manierad oro. Alltmedan hon med de andra liksom släntrar längs randen av ett fruktansvärt fall som de, eventuellt, nästan alla, förundransvärt nog lyckas undkomma. Som man gör. Men när man är ung blir man ledsen, heter det i en sång. Filmen flyter förbi fyllefester och planlöst sex, ömtåliga vänskaper och värme mellan meningsfränder; bristande hjärtan och vildpanneupptåg som är barnsliga och tramsiga, men som ändå är det som glimrar till i minnet när allt annat bleknat. Vuxnas svek och tarvlighet tär på krafterna och kampen mot vilsenheten tröttar ut.

Jag älskar den här filmen som är enkel men mirakulöst tonsäker. Och ljuset, den dova intensiteten i dialogen och musiken, ger en äkthet som påminner om tidiga filmer av Francis Ford Coppola. The Outsiders och Rumble Fish, till exempel, är i ton och stämning besläktade med Palo Alto. Dessa filmer har gemensamt tema om begåvade, känslomässigt strandsatta ungdomar som av livet tvingas genomgå en oförtjänt mangling, innan de hunnit bli tillräckligt gamla för att ha någon riktig kontroll över tillvaron. Att filmen fallit så väl ut för 27-åriga regissören Gia Coppola, trots ett inte så lite betungande arv, är himla fint. Det var länge sedan jag såg om en film två gånger under samma helg.