Oss torpeder emellan

Roger Wilson 17:24 21 Jun 2000
Om inget annat så är [I]Oss torpeder emellan[/I] i alla fall ett skolexempel på problemen med att använda TV-stjärnor på vita duken (Se också [I]Three to Tango[/I]). I [I]Vänner[/I] spelar Matthew Perry cynikern Chandler, där lyckas han med en ironisk ton, lite mimik och en sorts crazy struttighet i kroppsspråket leverera den ena onelinern efter den andra. Men det som uppfattas som nyanser på den lilla TV-rutan blir snabbt övertydligt och tjatigt på vita duken. Perrys mimik blir till överdrivna grimaser och hans struttighet till stela och krampartade ryckningar. Manér som snabbt blir tjatiga när nu Perry står ensam i blickpunkten, i stället för att vara en del av en sexmannaensemble. Dessutom blir hans dubbelhaka gigantisk på vita duken. Det är dock tveksamt om ens ett bättre skådespeleri från Perry hade kunnat rädda den här soppan, Bruce Willis och Rosanna Arquette lyckas i alla fall inte göra det. Intrigen går ut på att en hunsad tandläkare (Perry) upptäcker att hans nya granne är en känd gangster (Willis) på flykt från sina forna gangsterkollegor. När tandläkarens giriga fru (Arquette) lockar med skilsmässa så åker han till Chicago för att ange sin granne, och tjäna in hittelönen. Men medan maken är borta försöker giriga frun anlita gangstern för att ta livet av sin man. Snart är karusellen i gång, och lik staplas på hög, precis som de trista replikerna. Regissören Jonathan Lynn, med filmer som [I]Nunnor på rymmen[/I] och [I]Min kusin Vinny[/I] på sitt samvete, har väl aldrig gjort sig känd för att behärska finliret inom komedigenren. Men det här är inte bara dumt - det känns dessutom stelt, otajmat och oengagerat från alla håll. Bara Amanda Peet glänser lite, som kombinerad lejd mördare och tandsköterska, men hennes begåvning går till spillo i scener där hon bara får visa tuttarna. Visserligen låg den här filmen någon vecka i toppen på amerikanska biointäktslistan, men det ska nog snarare förklaras med svag konkurrens och Bruce Willis stjärnglans än med några egenskaper hos själva filmen.
The Whole Nine Yards