Om ödet får bestämma

Roger Wilson 22:44 10 Dec 2001
Romantiska New York-fetischister får här en sen januari-julklapp att hålla uppe värmen med under det mörka halvåret. I [I]Om ödet får bestämma[/I] är det nämligen fortfarande jul. Jonathan och Sara möts på Bloomingdales när de bägge försöker ta det sista paret svarta vantar från en hängare. Istället för en bitchfight leder sammanstötningen till en fika och en flört - trots att de bägge har en partner som väntar på dem hemma. Det blir så allvarliga vibbar över glassbakelsen att vidskepliga Sara bestämmer att om ödet bestämt att de ska mötas, så får ödet också besluta om de ska ses igen. Han skriver sitt telefonnummer på en dollarsedel som används i en tidningskiosk, och hon sitt i en bok som lämnas in i ett antikvariat. Resten av filmen handlar om ödet, drömmen om lyckan och en av filmhistoriens kanske mest omständliga uppvaktningar - det blir ju lätt så om man lämnar initiativen åt ödet. Regissören Peter Chelsom (Funny Bones) har skapat en bedårande liten kärlekshistoria, med välspelande Cusack och Beckinsale i huvudrollerna < briljant flankerade av mer komiska sidekicks som Molly Shannon ([I]Superstar[/I]) och Jeremy Piven (från bl a TV-serien [I]Ellen[/I]). Filmen är fylld av detektivliknande jakter, märkliga möten, sammanträffanden och rent komiska inslag. Bland annat är Saras pojkvän Lars en skön bifigur - en New Age-freakig snubbe som spelar indiskinfluerad musik och gör musikvideor där hans låtar tvingar vikingar i hornbeprydda hjälmar till underkastelse. Ljuv musik till trots, det som hindrar [I]Om ödet får bestämma[/I] från att nå rom kom-genrens riktigt himmelska höjder är väl de lite väl skissartade karaktärerna. Ödestron och jagandet tar upp en så stor del av berättelsen att personerna i den aldrig riktigt träder fram. Men i stort är det en skön historia - och vinterns bästa kärleksfilm.
Serendipity