Before Night Falls

Roger Wilson 15:32 16 May 2002
Stormiga konstnärsöden med tragiska slut verkar vara Julian Schnabel grej. Han förra (och första) film var [I]Basquiat[/I] - om den amerikanske 80-talskonstnären Jean-Michel [I]Basquiat[/I]. I sin nya filmbiografi tecknar han ett porträtt av den kubanske författaren Reinaldo Arenas, en man med ett späckat, omväxlande och dramatiskt liv. Redan som tonåring lämnade han sin familj för att ansluta sig till de kubanska revolutionärernas armé Efter revolutionen gav hans talang för skrivande honom en plats bland öns intellektuella - en inte lika behaglig position när den allt mer förtryckande regimen började förfölja och censurera författare och konstnärer. Arenas lyckades trots det smuggla ut manus, som sedan publicerades och hyllades i utlandet. Schnabels film skildrar, genom korta nerslag, processen på Kuba - hur det rusiga, revolutionära och experimentella försvinner när regimen själv börjar frukta de omstörtande krafter som en gång gav dem makten. Eftersom allt berättas ur Arenas synvinkel så handlar det inte bara om konstnärlig frihet, utan också sexuell. För en bög som Arenas verkar 60-talets Kuba ha varit som ett smörgåsbord av sexuella möjligheter - senare skickas istället homosexuella till arbetsläger. Eller som Arenas själv säger i filmen, "regimen förföljer dissidenter, homosexuella och vem som helst som har för tajta byxor". Trots förtrycket, det var fängelsestraff för att arrangera till exempel en poesiuppläsning, så klarar de styrande ändå aldrig riktigt av att utplåna de oliktänkande - och festande och hedonism blir i sig ett sätt att göra motstånd. Javier Bardems rolltolkning av Reinaldo Arenas lämnar nog ingen likgiltig. Framför allt är det ett ovanligt mångfacetterat mansporträtt, där han blandar machokulturens uttryck med feminina underströmmar. Han lyckas också förmedla Arenas sega livskraft som gör att han överlever förföljelser, fängelsevistelser och misslyckade flyktförsök från ön. En livsgnista som bara en sjukdom som aids kunde släcka. På sina ställen lider [I]Before Night Falls[/I] av filmbiografins vanligaste brister. Det episodiska berättandet blir forcerat, brister i tempo och lämnar stora faktaluckor. Men helheten förlåter de bristerna, i stort är det här en fascinerande summering av ett liv som innehöll konst, sex, lidande, förtryck och livsnjutning.
Before Night Falls