Ned Kelly

Johanna Koljonen 23:33 4 Feb 2004
Heath och Orlando i smutsig 1870-talstass rider över australiensiska bushen. De dundrar in i en stad och rånar en bank. I ett montage ser vi slagsmål, eldstrid, en saloon. En bombastisk speakerröst dundrar in med orden "THEY WERE OUTLAWS." Misären byts mot durackord, en gammal mamma i tårar, tacksamma folkmassor, svimfärdiga beundrerskor, herdestunder i stallet. "YOU CAN KILL A MAN BUT NOT A LEGEND". Så skulle trailern för [I]Ned Kelly[/I] kunna se ut. Och då skulle man se den och tänka, okej, det var ju ganska snyggt och kolla, Geoffrey Rush är med, men är inte liksom detta. fruktansvärt ooriginellt? Nu har jag ju sett hela filmen och den är förvisso Heath Och Orlandos stora välproducerade äventyr men känslan av dejà vu är distraherande. Det är väldigt mycket Braveheart över de här bankrånarrebellerna, kryddat med rejäla lass Gamla Västern-antihjälte. Den verklige Ned Kelly var ett fattigbarn som av ren envishet gjorde uppror mot brittiska kronans förtryck av irländarna i kolonin. I filmen utvecklas han från hästtjuv och suput till rånare och rebell på ungefär tio minuter. Manusförfattarna har motiverat förvandlingen med alla manusförfattares favoritgrepp, den taskiga papparelationen! Lagom till slutstriden dyker det också upp en cirkus i handlingen. Det är för att vi ska få kunna få se många övertydliga klipp på först Ned Kelly, sedan ett lejon i en bur. Det är sådan han ÄR, fattar ni. All "psykologi" drunknar dock i Heath Ledgers massiva skägg som till slut tar över hela filmen. Och han har dubbelknäppt väst; hade filmen varit fem minuter längre hade han utan tvekan förvandlats till Russel Crowe. Den vanligen briljanta Naomi Watts är också med, i en helt perifer roll vars funktion tycks vara att ge intryck av att hon egentligen är Nicole Kidman. Det irländska raggargänget rider runt i provinsen och jag märker att jag tänker mycket på hobbitar, särskilt när de dansar västernschottis på saloonen. De blir taniga och bittra, och det faller mig in att man verkligen skulle kunna slänga in Frodo där om han hade håret i ansiktet i stället för på fötterna (till och med Orlando har en, djupt falsk, mustasch i den här filmen). Vibben blir ju inte otydligare av att rånarna smider rustningar inför den episka slutstriden mot ordningsmakten. Skillnaden mellan orcher och poliser är att poliserna inte muckar gräl av ren ondska. Det skulle göra blodbadet lite olustigt, om man inte samtidigt fylldes av förundran. Den här filmen landar på under två timmar. Det är precis vad man kan hantera.
Ned Kelly