Moulin Rouge

Roger Wilson 23:03 4 Oct 2001
De som redan är bekanta med Luhrmanns filmvärld har väl sedan länge förstått att [I]Moulin Rouge[/I] knappast är något för minimalister. Med [I]Strictly Ballroom[/I] och [I]Romeo & Julia[/I] under bältet har den australiske regissören den här gången överträffat sig själv när det gäller att göra överlastad, kitschig, bombastisk och hysterisk film. Året är 1899, platsen Paris - men där slutar också alla likheter med någon sorts verklighet. Vare sig det gäller musik, kläder eller scenografier, så har Luhrmann girigt plundrat 40 års populärkultur och vävt in sina favoriter i det komplicerade myller som blir musikalen [I]Moulin Rouge[/I]. Elton John, Queen, Nirvana, Madonna, Sound of Music, Marc Bolan, Kiss, Dolly Parton, indisk kultur, Studio 54-romantik och can-can är bara några av byggstenarna i en konstruktion där det vimlar av referenser och där sånger börjar och slutar utan tydliga övergångar. Rent visuellt har också Luhrmann tryckt på några snäpp hårdare än sist - resultatet blir nästan övervåld mot näthinnan då man stundtals har svårt att värja sig mot flödet av bilder och intryck. Det blir som en visuell fix, ögongodis och uppåttjack med vars hjälp man leds in i ett mentalt drömlandskap, lite som i vissa av David Lynchs filmer - fast med bilder från en helt annan hjärna, typ en dragqueens. För i Luhrmanns värld handlar det mer om glittrig slapstick och fars än mystik. Handlingen är å andra sidan den allra enklast möjliga. En olycklig kärlekshistoria, som hämtad från en saga. Drypande av sentimentalitet, förstås. Och romantik. Det rör sig knappast om en film med djupa karaktärsskildringar, snarare är skådespelarna marionetter, där den allvetande regissören drar i alla trådarna och medvetet ratat allt som liknar realism. Men det finns en logik i det valet. Med [I]Moulin Rouge[/I] så fullbordar Luhrmann det han startade i sina tidigare filmer. Han följer sina estetiska ideal till deras yttersta konsekvens, drar sina idéer så långt det någonsin går. I det Luhrmannska universumet är [I]Moulin Rouge[/I] filmen utan kompromisser.
Moulin Rouge
Skådespelare: 
Regi: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner

Filmrecension: Belle

”Belles” intressanta premiss sjabblas bort i en tråkig ”Skönheten och odjuret”-pastisch. Oscar Söderman uttråkas av anime-veteranen Mamoru Hosoda senaste film.