May December

Virve Ivarsson 10:52 7 Mar 2024

Stjärnskådespelerskan Elizabeth besöker skandalparet Gracie och Joe då hon ska spela Gracie i en film om parets förhållande. Gracie och Joe träffades nämligen då hon var 36 och han var 13 och han jobbade för henne i en djuraffär i stan. De blev ertappade när de hade sex i lagret, Gracie som redan hade man och flera barn åkte i fängelse och födde väl där Joes barn. Sedan dess har paret även fått tvillingar och gift sig. Det skrevs mycket om historien i tidningarna och Elizabeth säger till paret att hon är här för att bättre kunna berätta deras historia. I scener där hon talar med andra verkar det dock snarare som att hon är där för att hon vill ta reda på om en så märklig person som Gracie är ”skapad eller född” sån.

Och hela filmen blir till ett maktspel där de båda kvinnorna iakttar och rör sig kring varandra, för det mesta i idel artighet och vänlighet, samtidigt som Elizabeth tydligt försöker komma Gracie under skinnet medan Gracie snarare försöker komma på ett sätt att hålla Elizabeth på avstånd. Det är väldigt kul att regissör Todd Haynes (Carol, I’m not there) vänder på kameran och att fokus ligger på en verksamhet som inte är så van att bli betraktad (och som kanske inte framstår som så smickrande när den väl blir det) - nämligen en självupptagen megakändis arbete med att ta sig an en roll.

Elizabeth framstår på många sätt som den starkare då hon är kall, hård, beräknande, känd och inte har förfört en 13-åring medan Gracie är mjuk, naiv, sårbar, illa omtyckt, snudd på arbetslös och potentiellt psykiskt sjuk.  Det är dock intressant hur filmen lyckas blotta även Elizabeths svaghet – men om den är att det värsta som skulle kunna hända henne är om hon hade svårt att förstå Gracie eller att hon behöver Gracie för att känna sig vid liv blir jag inte riktigt klok på.

Men jag tycker verkligen om hur May December vrider och vänder på förväntningarna och visar att det finns flera olika sätt att begå ett övergrepp. Och att om man gjort sig skyldig till ett så är det kanske det som spelar roll, mindre än vem man är och varför man gjorde det.