Livet är ett mirakel

Roger Wilson 01:09 3 Sep 2004
Det räcker nu. Faktiskt. Jag tror inte jag orkar med ytterligare en mustig, frejdig och burlesk Kusturica-film. Åtminstone inte när regissören, som i [I]Livet är ett mirakel[/I], låter det hysteriska myllret ersätta all form av substans. Vi börjar liksom fatta konceptet nu -- och principen "mer av allt" är inte helt lyckad när man som Kusturica sedan länge balanserat på gränsen till det vansinniga. Konflikten på Balkan och det sönderfallande Jugoslavien innebar också en utsatt roll för Kusturica som filmare. Hans [I]Underground[/I] kritiserades för att vara pro-serbisk -- och samma anklagelser har framförts mot denna hans senaste film. Och hur man nu än väljer att se på politiska budskap kontra konstnärlig frihet så är jag ganska så övertygad om att det inte var ett särskilt klokt beslut att göra en fars om kriget i Bosnien. Och det verkar nästan som om Kusturica insett att det kanske inte var en så kul idé, och överkompenserat genom att göra sin kanske allra mest skruvade, maniska och dampiga film någonsin. Bara de första minuternas inledning med (bland annat) en skrikande operasångerska, en gråtande åsna, saxofonspelande smuggelkungar och kroatiska björnar som dödar serber gör mig lätt sjösjuk. I brist på någon sorts regelrätt hållning till den militär och politiska konflikten vräker Kusturica på med alla sina trademarks. Samtidigt. I överflöd. Men empatin saknas. Människokärleken. Magin. Och surrealismen blir bara platt och dödstrött när Kusturicas fantasier inte klarar av att greppa verklighetens mardröm. Men visst, jag får erkänna att jag tittade till lite extra i scenen när smågangsters sniffar kokain på ett järnvägsspår -- men det är kanske också den enda bilden jag bär med mig från Kusturicas senaste film. Annars är det mest trött symbolik, som när en duva attackeras av en katt som sen attackeras av en hund. För att bara ta en liknelse från djurvärlden bland många. Resonemanget leder ingenvart. Att bara komma fram till att "det var en galen tid då folk var som galna" räcker liksom inte riktigt. Det blir ett lite sorgligt förvirrat försök av en av europeisk films stora fixstjärnor att återuppliva sin karriär, som bara slutar som en tom genreövning inom den etniska komedin.