Lift

Andreas Heilborn 08:00 12 Jan 2024

Netflix inleder det nya året med en heistfilm med komikern Kevin Hart i huvudrollen. I Lift spelar han mästertjuven Cyrus som får i uppdrag att stjäla en guldlast värd 100 miljoner dollar från ett flygplan.

Lift är regisserad av F. Gary Gray som även regisserade The Italian Job. Mycket från den filmen känns igen nu också. Man rör sig snabbt genom Europa. Det är en båtjakt i Venedig, möte på en flygplats i London eller en rekrytering till Cyrus team via en bar i Bryssel. Men man hade lika gärna kunnat vara i en studio i Hollywood, vilket man kanske delvis har varit. Det känns ganska plastigt och artificiellt med alla visuella effekter. Detta är ju inte unikt med Lift. Var och varannan actionfilm utspelar sig numera framför en green screen men det förtar dessvärre äktheten. The Italian Job hade åtminstone en snygg koreograferad båtjaktscen i Venedig. Med riktiga båtar. I Lift blir det istället gissningsleken vad som är på riktigt och vad som är datoranimerat. Och så denna överanvändning av drönarbilder. Man blir åksjuk.

Kevin Hart är nertonad i sin roll. Vilket är märkligt. Hans komiska ådra hade passat väl in i denna typ av genre. Istället går han runt och känns lika allvarlig som Mark Wahlberg i The Italian Job. Småkända skådespelare i birollerna klarar inte av att använda Hart som bollplank för att skapa humor. Fart och fläkt stressar mer än ger en spännande upplevelse. Om det är meningen att det är tänkt att det ska bli en uppföljare till Lift borde gänget istället pensionera sig.