Last Man Standing

admin-kollegorna 14:40 23 May 2000
Det är ingen tillfällighet att ni här ovanför bara kan se manliga aktörers namn. Detta är nämligen så nära den renodlade mansfilmen man kan komma. De fåtal kvinnor som figurerar vimsar som nynackade höns kring alla manbarhetsriter. Med "Man" menas här sådana som den (ö)kända psykoanalytikern Rigmor Robert vurmar för: den vars IQ-tal matchar antalet kulor i en Magnum 44. Humprey Bogarts klassiska noir-replik: "So many guns in this town and so few brains", skulle kunna ha myntats för att beskriva denna gansterversion av Akira Kurosawas Yojimbo -- livvakten (som även spaghettiwestern För en handfull dollar byggde på). När den listige pistolvirtuosen John Smith (Bruce Willis) anländer till byhålan Jericho, som hyser två rivaliserande gangstergäng, har han inga problem med att bussa huliganerna på varandra. Tanken är att han ska göra sig en kova på deras dumhet och sedan dra vidare mot solnedgången. Nu blir det förstås lite mer komplicerat än så. Men bara lite. Intrigen rör sig nämligen inte ett snäpp längre än vad som står här ovan och det som fyller upp resten av de två timmarna skulle kunna beskrivas med ett ord: Våld. Summan stupade amerikaner i denna film torde motsvara likskörden under första året av Vietnamkriget och det sadistiska våldet är bitvis plågsamt närgånget. Vilket skulle skilja denna film från nämnda Clint Eastwood-film (tyvärr har jag inte Yojimbo i färskt minne) där folk visserligen dör som flugor men där kamera och special-effekts-killarna låter dem göra det ifred. Våldet är en del av historien och har sin rättfärdigade plats. Invändingen gäller sålunda inte enbart moralen utan mer dramaturgin; det blir helt enkelt väldigt trist att se den ena skurken efter den andra dansa omkring i slow motion medan kulorna slår in hans kropp.Walter Hill är ju heller inte känd för att vara en finlirare, han har inte som exempelvis Scorsese, förmågan att tillföra gangstergenren något nytt. Men han kan sin nisch av filmhistorien och sedd som en brutal hommage till både western- och den amerikanska noirgenren platsar Last Man Standing i alla fall på nivån Acceptabel.
Last Man Standing