Lara Croft: Tomb Raider

Roger Wilson 13:36 25 Jun 2001
Det amerikanska sommarfilmskonceptet har blivit allt mer förfinat, specialiserat - och fantasilöst. En titt på listan över premiärer sommaren 2001 innebär en genomgång av en mängd uppföljare och remakes - filmernas påkostade effekter och kända skådespelare ska helst kompletteras med ett redan etablerat koncept för att garantera den av bolagen så hett eftertraktade vinstmaximeringen. Ett exempel i raden är [I]Lara Croft: Tomb Raider[/I], där det inarbetade dataspelet ska garantera succén. I filmen ska spelets hjältinna Lara Croft, försedd med stora pistoler och tajta toppar, rädda världen. Själva räddningsaktionen går ut på att jaga olika delar av en gammal relik i en förfallen gravkammare i Kambodja och i ett underjordiskt tempel i Sibirien. Jobbet försvåras av motståndare som hemliga brödraskap och levande stenstatyer. Ja, konceptet känns väl igen från en handfull andra actionfilmer. Tyvärr lyfter det aldrig för Lara Croft på vita duken. Trots att filmskaparna haft en tydlig och renodlad vilja att skapa hjärndöd actionunderhållning, så har man bara lyckats med hjärnstilleståndet. För den tunna och nästan obefintliga storyn kompletteras inte med någon hisnande underhållning eller något visuellt effektfyrverkeri. I stället blir det ganska platta och trista actionsekvenser, tråkigt utformade och med få specialeffekter. Och med ett manus som är så glest på repliker som [I]Tomb Raider[/I]s så hade det kanske inte varit helt fel om författarna i alla fall någon gång ibland fått till en lyckad oneliner. Även i sin egen genré är alltså [I]Lara Croft: Tomb Raider[/I] en medioker film, och det blir naturligtvis inte bättre av att exotismen känns igen från konkurrenten [I]Mumien - Återkomsten[/I], eller att [I]Charlies Änglar[/I] var en betydligt roligare variant i facket kvinnliga actionhjältar. Det enda bestående minnet av [I]Lara Croft: Tomb Raider[/I] blir nu Angelina Jolies läppar och bröst - bägge större, mer svullna och mer utstående än någonsin tidigare. Och, tro mig, det räcker inte riktigt för 100 minuter på bio.
Lara Croft: Tomb Raider