Kupé nr 6

Isabella Kubitsky Torninger 09:00 10 Feb 2022

Juho Kuosmanens finska railmovie på ryska tog emot Guldpalmen i fjol. Ej konstigt. Humorn, personkemin och Jani-Petteri Passis stålgrå foto som fångar ett bistert landskap gör Kupé nr 6 till en tågrulle som för tankarna till Before Sunrise (1995) och 40-talets största tågsnyftare Brief Encounter (1945) – minus det sockersöta och sentimentala.

Två typer delar kupé på en tre dagar resa med tåg i 90-talets ryska tundra. Finska Laura läser arkeologi i Moskva och är på väg till Murmansk för att kika på några hällristningar. Ljuha, en ständigt vodkaberusad ryss, ska arbeta i gruvan. Mötet haltar rejält. Inte kärlek, inte ens tycke, vid första ögonkastet. Laura får nog av Ljuhas burdusa sätt och försöker byta kupé, till och med kliva av tåget för att åka tillbaka till sin flickvän i Moskva. Men av flera anledningar, fortsätter hon resan i samma kupé.

Premissen är mycket enkel och vi har sett den förut: två typer möts på ett tåg och tycke uppstår. I Before Sunrise strosar Julie Delpy och Ethan Hawke runt på Wiens gator under ett dygn innan hon ska ta tåget till Paris. Men där Linklater använder sig av blickar under lugg och blyga mjuka kyssar, är Kupé nr 6 karg och återhållsam. Den kärlek som spirar, eller snarare ömhet, syns sent i filmen.

I sin filmatisering av Rosa Liksoms roman "Kupé nr 6", tar Kuosmanen vara på bilden av Ryssland som något lika hårt och slutet som solidariskt och känslosamt. Här och där blir stereotyperna väl maxade med ryssar som ej kan ta två steg utan att halsa vodka, servicepersonal som ej gillar service, etc. Men det förlåter man lätt, tack vare värmen i manus och regi och den relationen som sakta tar form mellan de två huvudkaraktärerna; Lauras skeptiska men nyfikna blick på Ljuha vars paradoxala beteende är totalt känslostyrt samtidigt som han är oförmögen att uttrycka sina känslor.

Kupé nr 6 kan ses som en allegori över den ryska kulturen, eller i alla fall bilden av den: till ytan bister och sluten, men under det – oj så det brinner.

Hytti nro 6