Knubbigt regn

admin-kollegorna 15:43 23 May 2000
"Bowfinger International Pictures" står det på skylten utanför det småsjabbiga lilla huset någonstans i en av Los Angeles återvändsgränder. Innanför dörrarna huserar den exentriske wannabe-producenten Mr Bowfinger (Steve Martin), och denna kväll är han speciellt manisk; han har blivit förälskad i filmmanuskriptet "Knubbigt regn" - en hopplös berättelse om aliens i regndroppar - som nyss dumpats på hans skrivbord av en lycksökare utan koll. Bowfinger skrider till verket och skrapar ihop sina samlade tillgångar och ett gäng skådespelare med mer vilja än talang. Han åker ner till den mexikanska gränsen och mer eller mindre kidnappar ett antal flyktingar som får tjäna som billig arbetskraft, samt spiller en och annan droppe blod och den lilla trovärdighet han har. Men han lyckas också med det omöjliga: att få storstjärnan Kit Ramsey (Eddie Murphy) att, mot sin vilja, spela huvudrollen i "Knubbigt regn". Hemligheten är att den neurotiske divan inte har en aning om att han är en ledstjärna för ett galet b-filmsprojekt eftersom han är alldeles för upptagen med att kurera sina paranoida drag med sektliknande möten på det av new age influerade rekreationscentret Mind Head. [I]Knubbigt regn[/I] är på det hela taget en tam och förutsägbar komedi som bär på ett billigt drag av slapstick och ett ljummet stråk av lat och fyrkantig sit-com. Skämten är givna, överagerade och fördomsfulla och när man väl greppat filmens intrig går utförandet på tomgång. Steve Martin, som också skrivit filmens manus, fungerar inte alls tillsammans med Eddie Murphy. De lyckas i stället, utan vidare ansträngning, gång på gång att spoliera det uns av trovärdighet eller charm-karisma som krävs för att man som åskådare ska lätta på sinnet och skratta. Jag har alltid sagt att man inte ska underskatta b-film. Snarare borde en nödslaktare brådskande se över armadan av tråkiga komedier. (Premiär 17 december)
Bowfinger