Kiss of the Dragon

admin-kollegorna 20:17 20 Sep 2001
Inledningsvis lovar [I]Kiss of the dragon[/I] mycket gott -- ett par bra actionskådespelare, ett snyggt bildspråk, onda bovar och en intressant krock mellan orienten och Paris. Upplägg för många grymma slagsmålsscener, alltså. Ändå haltar det. Jag är förmodligen inte ensam om att tycka att det är just slagsmålen som klickar. Inte för att Jet Li skulle vara dålig på sin kung fu, snarare är det regissören Chris Nahon och hans koffeinmissbrukande klippare som helt enkelt inte vet hur man filmar ett slagsmål. Kameran är alldeles för närgången, klipptempot på tok för uppskruvat och därmed går hela slagmålskoreografin förlorad. Det finns ingen rytm -- en kardinalsynd i kung fu/action-genren. [I]Kiss of the Dragon[/I] är en fruktansvärt ointressant film på flera andra sätt. Den tunna storyn om den fåordige hjälten Liu Jian (Li) som hjälper den prostituerade kvinnan med ett hjärta av guld (klassiskt, inte sant?) hade säkert fungerat om den ägnats lite mer omtanke i skrivprocessen. Å andra sidan är det svårt att göra en vettig film om man, som regissören Nahon, envisas med att porträttera samtliga bad guys som superonda dataspelskaraktärer. Överlag är rollpersonerna väldigt träiga, till och med för genren. Det är synd på både Jet Li och Bridget Fonda, två skådespelare som man gärna vill tycka gott om, men som aldrig varit sämre än så här. När actionsekvenserna sedan lugnar ner sig och det blir utrymme för några mer gråtmilda scener... ja, det är inte utan att man ser sig efter biografens nödutgång. Dessutom talar kineserna och fransmännen i filmen med någon slags [I]'Allå 'Allå[/I]-accent som skänker hela anrättningen en dimension av ofrivillig komik. Men absolut inte tillräckligt mycket för att filmen ska bli en njutbar kalkon. [I]Kiss of the Dragon[/I] lär inte gå särskilt länge på biograferna, och det är tur. De martial arts-fantaster som ser den här filmen kommer att kräva tillbaka sina pengar. Med våld, om så krävs.
Kiss of the Dragon