Richard Hoberts Kärleksbevis är enkelt utryckt en riktig felträff. Överdramatisk, ospännande och rent ut sagt dålig – med det sagt är den fruktansvärt underhållande.
I grunden är berättelsen ett kammarspel om ett äldre par som gått ifrån varandra efter ett liv ihop. Marie (Livia Millhagen) är den som driver skilsmässan medan Thomas (Rolf Lassgård) gärna skulle stannat kvar. Det han inte vet är att hon har träffat en annan, en mycket yngre och bohemisk fotojournalist klädd i skinnpaj (Hedda Rehnberg).
Under anspända omständigheter fastnar de tre i samma hus under en natt och Thomas försöker krama ur sanningen ur de båda älskarna. Spänningen är inte påtaglig.
Rolf Lassgård är sällsynt dålig i Kärleksbevis. Han överspelar som den misstänksamme exmaken som hoppas återställa sitt krossade äktenskap. Inte hjälps han av ett manus som saknar all form av subtilitet.
Kärleksbevis ser dessutom platt och oinspirerad ut. Jag hoppas att budgeten inte var hög, om den var det så vet jag inte vart pengarna har spenderats för de syns verkligen inte på skärmen. Trots att filmen utspelar sig i vackra Österlen så är stilkänslan bristande.
Jämte trions kärleksbekymmer går en parallell, och tusen gånger mer underhållande, historia om en flock vildsvin som terroriserar lokalområdet. På deras spår är jägaren (Fredrik Gunnarsson) som har en personlig vendetta mot svinen. Han har kapten Quints (”Hajen”) intensitet och maxade hårdhet, men noll av karisman. Resultatet när de två berättelserna slås samman blir en underhållande fars.