Kärlek på hjul

Alexander Kuronen 10:00 8 Nov 2018

När man betraktar det rullstolsburna paret på de affischer som marknadsför höstens franska komedisatsning är det svårt att inte tänka på 2012 års kritiker- och publiksuccé En oväntad vänskap. Som att distributören vill väcka höga förväntningar redan vid första anblicken. Även rullstolskomedier behöver dock sin beskärda del pyspunkor och Kärlek på hjul uppfyller den kvoten med råge.

Erfarne skådespelaren Franck Dubosc har skrivit manus, regisserat samt axlar huvudrollen som Jocelyn, en svinig affärsman som låtsas vara rullstolsburen för att få omkull den unga personliga assistenten Julie (Caroline Anglade). Filmens första halvtimme är mest en orgie i manlig blick; Jocelyn drar plumpa sexskämt och stirrar sig andfådd på förbipasserande damers urringningar och ”derrières”. Att han dessutom visar sig vara så pass rubbad att han simulerar ett fysiskt handikapp för att få ligga gör inte saken bättre. Allt för länge är det obegripligt varför man över huvud taget ska önska Jocelyn någon romantisk framgång, och när han väl lär sig sin läxa har man redan hunnit tröttna på honom.

Julies syster, tennisspelaren och violinisten Florence (en ständigt leende Alexandra Lamy), sitter i rullstol ”på riktigt” och är av en annan uppfattning. När vår bedragare på hjul i stället kärar ner sig i henne känner hon sig smickrad av uppmärksamheten och tycker sig se en annan Jocelyn bakom narcissismen och misogynin. Kul för henne. Själv tror jag inte ett ögonblick på denna framgångssaga för psykopater, hur gott uppsåtet än må vara. Inte hjälper det heller att fotot är färgsprakande varmt och att skådespelarna gör vad de kan för att ingjuta liv i stereotyperna. Rollfigurerna är för enfaldiga och försöken till skämt för tafatta: Jocelyn, europachef för ett globalt skoföretag, kan inte säga ”rullstol” på engelska och hans sekreterare Marie (Elsa Zylberstein) är naturligtvis en hispig veckotidningsprenumerant med svärmeri för sin chef – och det är bara toppen på permobilskroten. Quel dommage.

TOUT LE MONDE DEBOUT