Med en spatsertur från smakfullt firande i slowmotion till en tafatt dumpningsscen i baksätet på en taxi, illustrerar Kärlek Deluxe filmmediets förmåga att svinga mellan ytterligheterna. Högt eller lågt, konst eller kommers –motsatsparen som återspeglas dubbelt av handlingen.
Den nyblivna singeln Selma Trastell (Moa Gammel), en bästsäljande chicklit-författare, har just firat releasen av sin senaste bok. Förutom den dryga och känslokalla ex-pojkvännen vid sin sida (David Hellenius på snabbvisit) upptas bilens framsäte av den snålskjutsande coverbandgitarristen John (Martin Stenmarck), en anspråkslös falukorv och makaroner-kille som är snygg i tajts och får agera kvällens engångsligg.
Ödet fortsätter att sammanföra motsatsparet, men Selma är helt fokuserad på att mogna sitt författarskap och infiltrera kultureliten med hjälp av den aktade skaparkraften Britta Matsson (Lotta Tejle). Förvandlingen från ankunge till svan, med tillhörande Pygmalion-tematik liknande en She’s All That med fokus på kulturkapital, får huvudpersonen att likna den strömlinjeprodukt som hon från första början försökte undvika.
Det är knappast en originell historia, men det är glatt överraskande att se en svensk romkom som handskas så väl med kärleksfulla klichéer. Och kemin mellan Moa Gammel och Martin Stenmarck, den för genren så oumbärliga x-faktorn, fungerar utmärkt ihop med lekfulla anspelningar på den senares image.