Kamrat Dov

Sun Nordberg 17:12 17 Nov 2020

Dov Khenin, kamraten du kanske inte visste fanns om du inte breddat ditt nyhetsomfång utanför den vanliga västvridna rapporteringen. Men han finns. Som representant för det vänstersocialistiska partiet Hadash får vi följa med honom på politiska sammanträden, protester, samtal och debatter. Dov själv är jude, men partiet Hadash är övervägande arabiskt och arbetar för palestiniers rättigheter lika mycket som för fackliga rättigheter och en förstärkt social sektor.

Det är i ett närgånget perspektiv vi hänger med Dov, som i mångt och mycket visar sig både mer engagerad och närvarande än gemene politiker. En del av filmen tar oss med på den hotade vräkningen av ett förbisett, såväl som politiskt laddat, bostadsområde i utkanten av Jerusalem. På plats är Dov, bland de arga och förtvivlade, bakom de underlägsna och orättvist behandlade. Tillika socialist, kommunist, aktivist och driftig eldsjäl. Filmen försöker ge nyans genom att ge röst åt folk från gatorna såväl som ur Knesset, kanske lite halvhjärtat, för det är tydligt att detta är en film tänkt att kasta positivt ljus snarare än att vrida och vända och analysera kamraten. Trots hätska debatter med meningsmotståndare är det bara två personer ur Knesset som luftar kritik, angående Dovs lämplighet att representera partiet i egendom av att vara judisk man.

För att vara så centrerad på Dov är det här ändå en upplysande dokumentär med en strukturell vinkel snarare än ett utredande personporträtt. I en dryg timma dokumenteras en verklighetstrogen och uppriktigt exposé. Till viss del genom bild och ljud som tycks ha filmats med en potatis, till viss del genom de närgånget filmade aggressiva kollisioner och dödliga konfrontationer. Med tanke på att hebreiska är talat genom hela filmen skulle en kunna anta att den riktar sig mot Israels judiska befolkning, men det är i mångt och mycket även riktat till alla som vill bredda sin insikt och förståelse. En redogörelse om det socioekonomiska läget men också en påminnelse om att krossa gränserna som infekterat tär och river upp olikheter bland oss människor.

Ha'Kha'ver Dov