K-Pax

Roger Wilson 15:07 10 Feb 2002
Med K-Pax kan Kevin Spacey nöjt lägga ytterligare en udda rolltolkning till samlingen -- och därmed ytterligare ett kommande samtalsämne till de där insmickrande Actors Studio-programmen han har varit med i några gånger. I [I]K-Pax[/I] spelar han nämligen något så pikant som en alien -- Prot från planeten K-Pax, som må ha en människas kropp men en sann rymdvarelses inre, vilket Spacey gestaltar genom ett långsamt, avslappnat och nästa drogat sätt att spela rollen. Under sitt besök på jorden pratar Prot lite för mycket om sin hemadress och hamnar därför på ett mentalsjukhus. Här försöker psykiatern Mark Powell komma på ett sätt att överlista Prot och få reda på vilken typ av trauma eller chock som ligger till grund för personlighetsklyvningen som skapat denna pikanta identitet. Men Prot har en förmåga att vända på resonemangen och påverkar doktor Powell i betydligt större utsträckning än tvärtom. Prot lyckas också med sin blotta närvaro förändra stämningen hos sina medpatienter -- ja, till och med hopplösa fall blir plötsligt bättre. När Prot dessutom visar sig vara extremt insatt i astronomi, och dessutom har någon form av ovanlig egenskap på ögonen -- ja, då börjar verklighetsuppfattningen svikta även för doktor Powell. Hoppet om att han verkligen ska vara något annat än bara ytterligare en sjuk patient väcks, hoppet om en annan verklighet blir så starkt att det viktiga kanske inte är vem Prot är, utan snarare vem man vill att han ska vara. Samtidigt börjar Prot förbereda sig för att resa hem. [I]K-Pax[/I] är ett varmt litet mysterium som blandar science fiction, en deckarhistoria och känslosamt drama på ett nästan lyckat sätt. Men kanske beror det på Kevin Spaceys lite sömngångaraktiga utomjordlingstolkning eller bismaken av new age, för filmen har också en lite såsig karaktär. Den i kombination med historiens svaga slut förtar en hel del av den initiala charmen. En orsak till att manusförfattarna kanske haft lite svårt att ta sig ur historien kan vara att filmens litterära förlaga består av en trilogi där sista delen ännu inte ens getts ut. Chansen för att det snart dyker upp en K-Pax 2 på bio förefaller ändå som ännu mindre trovärdig än Prots berättelser om fortplantningstekniken på K-Pax.
K-Pax