K-19: The Widowmaker

Roger Wilson 17:16 29 Oct 2002
Harrison Ford spelar en rysk u-båtskapten på ett skepp med både undermålig utrustning och brister i besättningens kompetens. Trots uppenbara signaler om att allt inte står rätt till med farkosten så låter han prestige och blind tro på sina överordnade gå före självbevarelsedrift. Och så går det som det går, åt helvete. Så långt hänger jag med. Det är när samma kapten i filmens slutscener utmålas som både en hedersknyffel och moralisk förebild som det blir svårare att få ihop filmens budskap. Kanske är det bara den militära paradoxen som blir ofrivilligt synlig? En kapten som skickar sina män in i en säker död - de ska svetsa ihop en läcka inne i ett rum fyllt med radioaktiv strålning - som vägrar lyssna på andras råd, och som i anfall av hybris plågar sitt skraltiga fartyg till bristningsgränsen - har förstås visat upp att han är ett befäl att lita på, och borde antagligen få medalj för sin brist på humanism och förmåga att sätta sunt förnuft i andra hand. För Kathryn Bigelows film, som bygger på en verklig incident mitt i kalla kriget 1961, är en väl utförd film som man inte förstår syftet med. Visst var händelserna på båten dramatiska, och sättet som några i besättningen faktiskt offrade sina liv på är både tappert och tragiskt. Scenerna när det läcker strålning från båtens reaktor är filmens mest obehagliga - och den i vanliga fall klaustrofobiska u-båten blir mer och mer lik en dödsfälla. Samtidigt hemfaller Bigelow till onödiga och ofrivilligt patetiska scener - som när besättningen moonar en amerikansk helikopter, ackompanjerad av en rysk manskör. Men det är i slutet, när regissör och manusförfattare ska skjutsa oss ifrån salongen med en övertydlig avslutning som meningslösheten slår emot en med full kraft. I stället för att visa på att K-19 och dess besättning inte varit något annat än en måttligt betydelsefull bricka i spelet mellan de två supermakterna väljer man istället att sådär två timmar in i filmen försöka få det till att den handlar om ära och stolthet. Mig lyckades man i alla fall inte övertyga.