Järn 3:an

Tomas Hemstad 13:50 12 Sep 2005
Sun-hwa är en ung man som lever andras vardagsliv de inte använder det. Han drar runt Seoul ensam på sin motorcykel beväpnad med en väska full med dyrkar och snabbmatsmenyer som han klistrar upp på folks dörrar för att se om de är hemma. Inbrotten har inget materiellt uppsåt, det enda han själ är mat för dagen och han betalar igen genom att tvätta kläder och laga trasiga stereoapprater och badrumsvågar. [I]Järn 3:an[/I] är en film om att leva utanför det mänskliga synfältet. Sun-hwa säger inte ett ord i hela filmen. Hans mål med utflykterna in i folks tillvaro tycks vara att upphöra att existera köttsligt överhuvudtaget. Att bli en vålnad, en närvaro som går att förnimma men aldrig se el ler röra. I ett av de flådigare husen som han tar sig in i visar det sig att han inte är ensam. Han möter Tae-suk, en kvinna som bär tydliga spår av misshandel i sitt ansikte och som visar sig ha samma längtan bort från den gängse världen som han själv. Precis som i tidigare [I]Kim Ki-duk[/I]-filmer är det dessa två outsiders kärlekshistoria som är filmens röda tråd. Och än en gång lyckas han med konststycket att göra en relativt stillsam och minimalistiskt berättad historia där varenda scen känns explosiv och nödvändig. Och trots att det här kanske är hans mest kommersiella och lättilgängliga film hittills lämnas ändå historien öppen för olika tolkningar av vad det egentligen är som händer. Vid en första anblick tycks filmen byta riktning i halvtid när våra hjältar bli avslöjade och arresterade. Men det som tycks vara en vändning är snarare en helt logisk fortsättning på en film som fortsätter att överraska hela vägen. Kim Ki-duk är en av de mest välförtjänta succéhistorierna under 2000-talet. Med en otrolig fingertoppskänsla på alla plan: bildspråk, regi, till och med musikläggning (minns [I]Blott en dag[/I] med Carola i slutscenen av [I]The Bad Guy[/I]) berättar han historier om kärlek på ett vackrare och originellare sätt en någon annan modern regissör, möjligen med undantag av Tom Tykwer. [I]Järn 3:an[/I] är inte det bästa han har gjort men med en medelnivå som är så hög som hans är det ändå bland det bästa som går att se på bio just nu.