Jackass: The Movie

09:29 2 Apr 2003
Att som äkta brädentusiast övertyga agnostiker varför [I]Jackass: The Movie[/I] är mästerlig? Själv grinade jag av skratt efter att ha hängt på låset på den amerikanska premiären (gick rakt upp på USA-biotoppen) i oktober, och därefter ytterligare två gånger i Sverige. Här fnissade tittarna lite ansträngt ([I]Jackass[/I] är förvisso betraktad som samtida hipp) och tillsammans förfasade vi oss högljutt över världsrekorden i stupiditet och äckel som entusiastiskt radas upp, en gång nästan kräktes jag. Har man vuxit upp kring skateboardkultur med tidningen [I]Big Brother[/I] som bibel och tradition är i och för sig inte mycket nytt. Snarare är filmen mer tillbakahållen än vissa avsnitt i MTV, där [I]Jackass[/I] blivit en långkörare. Att som i tv betala fyra prostituerade för paddelbåtsrace i en Amsterdamkanal, det vill säga politisk korrekthets själva antites, [I]Jackass[/I] kärna och drivkraft, är inte en nivå de väljer att hålla på bioduken. Här förevisas mer lagom magstarka chockattacker som äta upp sin egentillverkade kissisglasstrut, pilla upp en leksaksbil i analen, snorta wasabi och få en ny tatuering gjord i skumpande jeep (körd av Henry Rollins) i racer-fart. Det är självplågeri, allmänt dödsförakt, bajs och kräks och asgarv och upplevelsen blir paradoxen att det är skönt att titta på det. Ett effektivt medel för motverkan av frustration, istället för berg- och dalbana, överdriven sprit- och knarkkonsumtion eller att pierca sig i tungan. Till oss som behöver det från Kaliforniens mest oemotståndliga odräglighetsdrägg. Sån stil de har! Snygga, självsäkra, ostoppbara, stjärnan Johnny Knoxville alltid i perfekt för korta byxor. Faktum är att filmen kanske är att föredra, av tv-serien kan man ibland känna sig en smula rastlös. [I]Jackass: The Movie[/I] är suveränt sammanhållen, ett muntert tempo precis i lagom takt för att förnedringen ska slå både medverkande och publik på rätt nerv, i rätt ögonblick. Filmat i plirigt full-i-skratt-ljus. Upptågen är också väl avvägda, inga exempelvis flamsiga poänglösa homofobskämt, som fastnar i halsen, som just bara uppskattas av hardcore [I]Big Brother[/I]-adepter. Det är ju inte vad som gör en till en tuff kille. Det har [I]Jackass[/I]-gänget hajat från början till slut i sin bioduksdebut.
Jackass : The Movie