Imorgon hela världen

Nora Makander 14:35 12 Aug 2021
När 20-åriga Luisa (Mala Emde) flyttar in ett stort antifascistiskt kollektiv i Mannheim blir hon snabbt förälskad i kollektivets casanova och stridskämpe Alfa (Noah Saavedra). I ett försök att fånga hans uppmärksamhet dras hon med i en allt grövre politisk aktivism och våldsbejakande auktioner. Men frågan är om det hon gör verkligen är av en politisk övertygelse?
 
Tyska Julia von Heinz har regisserat och skrivit manus till filmen tillsammans med sin man John Quester. Paret träffades när de båda var aktiva i den politiska vänsterrörelsen Antifa och att det finns en personlig agenda bakom berättelsen märks. 
 
För sällan har väl ett tyskt vänsterkollektiv av idag fångats så nära och verklighetstroget. Här dumstras det, demonstreras, kickboxas och görs auktioner. Det anordnas stora kollektivfester i bomberjackor och Adidas-ränderna exponeras i ett massivt överflöd. Men trots en nästan parodisk återgivelse av dessa vänsterkretsar, är Luisas resa från borgerlighetens finrum till ett politisk urspårat engagemang inte helt övertygande. Som tittare kastas vi direkt in i demonstrationerna mot den växande extremhögern, men ärligt talat känns även den mer grumligt formulerad än hotfull. 
 
Trots ett inkännande kameraarbete och ett fint skådespeleri av den krigiska trion Mala Emde, Noah Saavedra och Tonio Schneider (som briljerar i rollen som den mer lojala och stabile Lenor), missar filmen det som motiverar. För när omgivningen reduceras bakom Luisas världsfrånvända blick, blir också hennes politiska engagemang obefintligt. Vi får aldrig veta varför Luisa tidigare sökt sig till dessa kretsar eller samlat in kläder till flyktingar. Hennes bakgrundshistoria står istället stum mot den hålögda och envisa soldat hon utvecklas till. 
 
Det kan låta som en effektiv spegling av ungdomens laddade och ombytliga identitetssökande, men jag hade ändå önskat en tydligare uppbyggnad kring det som leder fram till de mer tveksamma besluten. Imorgon hela världen vill visa hur fel det kan gå i ett allt mer polariserat samhälle, men tyvärr blir vägen dit märkbart krånglig. 
Und morgen die ganze Welt
Genre: 
Skådespelare: 
Manus: 
Regi: 
0 Kommentera

Fler filmrecensioner

Filmrecension: The Voyeurs

"Vackra kroppar gnids mot varandra i takt med att en eskalerande frekvens av huvudlösa repliker skaver mot publikens hörselgångar likt tops utan bomullstopp."