I feel pretty

Julia Forssell 13:00 24 May 2018

Minns ni talet som Amy Schumer höll på the Gloria Awards and Gala 2015? Det där som läcktes på Youtube och blev viralt? I ett nötskal: ”You will not determine my story – I will. I will speak and share and fuck and love and I will never apologize to the frightened millions who resent that they never had it in them to do it.” Zero fucks given så att säga. Och det är det vi älskar henne för. Att hon spelar upp hela sitt mänskliga register utan att be om ursäkt. Utan att skämmas. Och med skarp självironi. Hennes sketchprogram Inside Amy Schumer har belönats med en Emmy. Judd Apatows Trainwreck där hon skrev manus och spelade huvudrollen gjorde stor biosuccé. Och hon har gjort hyllade gästspel både i Girls och Broad City. Hon har hittat ett vinnande koncept. Så efter att ha sett I feel pretty kan jag inte låta bli att undra – varför lämna över rodret till tondöva Abby Kohn och Marc Silverstein?

Renée Bennett (Schumer) jobbar med beauty på sminkimperiet Lily LeClaire. Visserligen undangömd nere i en sunkig källarlokal där hon sköter webbshoppen. Risken är att hon hade skrämt iväg kunderna annars. Renée ser nämligen inte ut som flickan i reklamen, hennes klädstorlek finns inte i butik enligt ohyfsade säljare och hon får exakt noll matchningar på dejtingappen. I hopp om mirakel tvingar hon sig iväg till SoulCycle för ett spinningpass. Besöket slutar med att den hopplösa klumpedunsan ramlar av cykeln och slår i skallen så hårt att hon tuppar av. När hon vaknar upp igen och ser sig i spegeln bländas hon av sin egen skönhet och en helt ny värld öppnas upp. Hennes nya fabulösa jag tvekar inte en sekund inför att flirta i kön till kemtvätten, delta i bikinitävlingar eller söka sitt drömjobb som receptionist (shoot for the stars liksom).

Jo, visst skrattar man. Amy är liksom Amy och scenerna mellan henne och Rory Scovel (ragget på kemtvätten) bjuder på både värme och humor. Men så slår det slint. Flera gånger om. Det är säkert inte illa ment, utan tvärtom vill den här filmen väcka girlpower. Men kan vi snälla åtminstone försöka skilja på självkänsla och upplåst narcissism? Det är inte fel med en gnutta självkritik. Eller att se sina fel och brister och acceptera att man inte är eller behöver vara perfekt. När ”älska dig själv”-budskapet dessutom levereras i form av en säljpitch för Lily LeClaires nya lågprismakeup så brakar hela det här feelgood-fuskbygget ihop totalt.