I en helt annan klass

15:02 23 May 2000
En lärare som hamnar framför världens hemskaste klass, fylld av rötägg och huliganer men som med udda metoder får pli på dem och dessutom blir rejält populär medan han gör det. Grundintrigen är lika frekvent förekommande som hopplöst utsliten. Och de givna karaktärerna står redo i kulisserna: en söt flicka som inte bara är bäst i klassen (vilket i och för sig inte säger så mycket) utan dessutom tar hand om hemmet och sina obestämbart många syskon. Och antagligen jobbar natt på sjukhus. Och går upp två timmar innan hon har gått och lagt sig. Därtill en förstående lärarkollega som gör en romans för huvudpersonen möjlig. Det kanske inte är så underligt att jag satt och led den första timmen av I en helt annan klass. Historien rullade fram på rak och väl inoljad räls och de enda störande ojämnheterna stod den rastlöst sparkande mannen i bänkraden bakom för. Det var endast en sak som inte fick mig att resa mig och gå: Gérard Depardieu (okej, två saker: jag får ju också betalt). Det känns relativt udda att skriva någonting explicit positivt om denne franske lufs eftersom det var länge sedan, för att inte säga eoner sedan, han presterade någonting utöver de tilltufsade men förment charmiga män vi är vana vid. Nå, det rör sig inte om någon total stilistisk metamorfos men hans förmåga att få denna i genren låsta karaktär levande, imponerade åtminstone tillräckligt mycket för att hålla igång delar av min hjärna fram till eftertexterna. 1994 gjorde Hollywood en remake på Lauziers franska succé Min pappa är en hjälte. Lauzier hjälpte då till med manus och det är tydligt att ett antal plattityder följde med hem. Men även om detta skulle kunna presenteras som något så bakvänt som en fransk remake av en amerikansk flopp, Farliga sinnen, gör Lauzier bättring i manusets slutskede. Där de amerikanska kollegorna gärna försöker tvinga i oss den totala utopin erkänner Lauzier åtminstone delvis att livet kanske inte är riktigt så simpelt utformat. Allas vägar bär inte in i solnedgången. Men det är i och för sig bra nära.
Le plus beau métier du monde