Human Nature

Roger Wilson 15:00 10 Feb 2002
Den första halvtimmen är fantastisk. Så skönt det hade varit att få sluta recensionen där, istället för att berätta om hela [I]Human Nature[/I] -- manusförfattaren Charlie Kaufmanns uppföljare till [I]I huvudet på John Malkovich[/I]. En film med en fantastisk inledning -- och en totalt stillastående fortsättning. I [I]Human Nature[/I] har Kaufmann på nytt funderat fram ett komplicerat och extremt underhållande upplägg med några färgstarka huvudpersoner: Puff, en man som vuxit upp i skogen i tron att han är en apa (Rhys Ifans), och Lila Jute, en extremt hårig kvinna som skippar jobbet som "Queen Kong" på freakshowen för att istället leva i naturen och skriva böcker (Patricia Arquette). Den excentriska huvudrollstrion är komplett med Nathan Bronfman (Tim Robbins), en forskare som använder elchocker för att lära sina försöksdjur bordsskick. Dessa tre personer hänger samman i en komplicerad kärlekshistoria som också innefattar en slampig laboratorieassistent som låtsas bryta på franska. Inledningssegmentet, när dessa originella livshistorier presenteras är snabb, avancerad och extremt kul -- det innehåller till och med ett musikalnummer där Lila Jute sjunger naturens lov. Men när filmens universum väl är skapat är det som om Kaufmann tappar intresset (lite av samma problem finns även i [I]John Malkovich[/I]). Resten av filmen klarar inte alls av att tävla med inledningen, istället urartar filmen till en jämntjock småtokig fars utan någon riktig dynamik -- lite samma problem som känns av i flera av de filmer som bygger på sketcher från Saturday Night Live. Tendensen uppvägs inte heller av någon känslig regissörsinsats. Regissören Michel Gondry (mest känd för Björks musikvideor till bland annat [I]Army of Me[/I] och [I]Human Behaviour[/I]) verkar inte vara någon hejare på personregi eller nyanser, utan behåller samma växel filmen igenom. Charlie Kaufmann, redan en av Hollywoods mest produktiva manusförfattare, har redan två nya filmer på gång. Dels [I]Adaptation[/I] i regi av Spike Jonze samt [I]Confessions of a Dangerous Mind[/I] regisserad av George Clooney. Det återstår att se om någon av dessa regissörer kan vårda Kaufmanns geni bättre.
Human Nature