Hopp om livet

admin-kollegorna 14:29 23 May 2000
Spoon, Stretch och Cookie (nej, detta är inte Mupparna) sitter och silar framför Jeopardy (typ). Cookie drabbas av en överdos och hennes sliriga kompisar lyckas efter mycket om och men få in henne på sjukhus. Efter det bestämmer sig Spoon och Stretch för att lägga av och försöker komma med i ett statligt rehabiliteringsprogram. Det kan tyckas som om jag här ovan har avslöjat för mycket av handlingen men faktum är att detta bara är ett referat från filmens första tio minuter. Det där med att få hjälp med att bli drogfri visar sig nämligen vara långt svårare än de tu hade väntat sig. Spoon och Stretch (slagkraftigt åskådliggjorda av Tupac Shakur och Tim Roth) hamnar i en byråkratiskt labyrint som skulle kunna ha varit designad av Kafka själv. De irrar fram och tillbaka på Detroits gator och har snart hamnat i onåd hos såväl polis och som knarkmaffia. Det som först ter sig som en socialrealistisk mardröm utvecklar sig till en komisk, smått absurd sådan, med drag av de gamla screw-ball-komedierna. De små komplikationerna avlöser varandra i rasande fart och för hjältarna långt ut i verklighetens periferi -- och allt längre från den utgångspunkt som till en början kändes hopplös men som nu plötsligt framstår som tryggheten materialiserad. Även om debutregissören Vondis Curtis-Hall (annars verksam som birollsskådespelare i diverse filmer, så även i denna) inte har skapat ett unikum -- vi känner med lätthet igen oss från liknande På-driven-i-storstaden-filmer -- har han en tydlig ambition att inte ta till de mest lättköpta poängerna. Byråkrater, exempelvis, är ju som bekant tacksamma att driva med, men Curtis-Hall låter det inte stanna vid det utan vänder, i några träffsäkra scener, på perspektivet och låter de statligt anställda, nedtyngda av nedskärningar, bita tillbaka. Sådant animerar."Lately I feel like my luck's been running out" säger Tupac Shakurs rollkaraktär Spoon och ger på så sätt Hopp om livet en extra, ödesmättad ton. När Spoon jagas genom gränderna av stora farliga, män med pistoler får vi ytterligare ett sorgligt bevis på att verkligheten överträffar dikten (det finns dock de som hävdar att Tupac sitter på samma söderhavsö som Elvis). Bonusinfo: Detta är faktiskt inte hip hop-stjärnans sista film, (han har medverkat i sammanlagt 7 filmer, däribland Poetic Justice) han dyker även upp i Criminal Intent som har planerad USA-premiär i höst.
Gridlocked