From Hell

13:50 4 Apr 2002
Historien om Jack the Ripper har berättats ett otal gånger, till och med i musikalform. Han har lånat sitt namn till en låt av Nationalteatern och fortfarande fascinerar historien så pass att man över hundra år senare gjort en storfilm av honom och hans dåd. Ja, man har till och med byggt om Prag för att få det att likna London 1888. Man kan undra varför intresset fortfarande är så stort. För att mördarspåren enligt vissa teorier ledde mot det engelska hovet? Eller det faktum att mord och stympningar av kvinnor tycks locka fram en pervers nyfikenhet? För det är uppenbarligen något vi både älskar att göra film om och titta på. Även om [I]From Hell[/I] enligt regissörerna är ett försök att fördjupa offrens historia, så är det mer än något annat en film med Johnny Depp. Han spelar kommissarien Fred Abberline som ska lösa gåtan om vem som ligger bakom de fasansfulla morden på de fem prostituerade kvinnorna. Depp är bra. Han är sammanbiten och olycklig, rättrådig och motarbetad i en totalkorrupt omgivning. Men [I]From Hell[/I] är en film med problem. Filmmakare kommer ofta undan med sadism genom att hävda att det handlar om att visa "hur det faktiskt ser ut". Så här jävligt är det, liksom. Här är man återhållsam med grafiskt våld men visar noga upp hur en kropp kan se ut när kniven varit framme. Det mest motbjudande är ändå att man här, som så ofta i filmer av detta slag, inte kunnat låta bli att sexa upp historien runt omkring, vilket gör uppsåtet hycklande och filmen som helhet vulgär. Kvinnorna, de som skulle få personlighet, är reducerade till dumma fyllon. Alla förutom detektiv Abberlines kärleksintresse, spelad av Heather Graham, som trots att hon är prostituerad skiljer sig från sina bräkande väninnor genom hela sin förfinade uppenbarelse, sina pärlvita tänder och glänsande röda hår. Heather Graham är förvisso prostituerad, men hon är en riktig fräsching, och inte alls lik sina vinglande olyckssystrar. Filmens upphovsmän verkar inte kunnat bestämma sig om det ska vara Sherlock Holmes som löser salongsmysterier, om det ska vara slasherfilm eller melodram. På slutet liknar det mest reklamfilm för mjukmedel. Det är riktigt kitschigt.
From Hell