Författaren John Ajvide Lindqvist är klart inspirerad av kollegan Stephen King. I flera av den sistnämndes böcker fokuserar man inte fullt ut på det övernaturliga utan det mer vardagligt obehagliga. Ajvide Lindqvist bok ”Hanteringen av de odöda” följer i liknande mönster. När boken nu blivit film är filmen betydligt mer avskalad.
En elektrisk storm väcker de döda. För deras anhöriga är saknaden stor. Mahler (Bjørn Sundquist) har förlorat sitt barnbarn, den rutinerade skådespelaren Bente Børsum som Tora blir till en vacker roll i saknande till sin käraste och svenska Bahr Pars omkommer i en bilolycka och lämnar man och barn efter sig. Men nu verkar alla få en andra chans.
Handlingen är flyttad från Stockholm till Norge. Inspelningen har dock skett i Åmål. Den inledande scenen ger ändå en känsla av Järvafälts miljonprogram i Stockholm, inte långt från Ajvides vampyrtäta Blackeberg. Ett utvecklat persongalleri har fått stå tillbaka för en konstnärlig ambition. Problemet blir då att människorna i sin sorg framstår mer som zombies än de döda själva. Bara i Pål Ulvik Rokseths foto lyckas man fånga det krypande obehaget likt i boken. Det blir vackert och surrealistisk.
Som helhet är Hanteringen av odöda för långsam och stilfull för att bli otäck. Med för stort fokus på människors längtan efter den som är borta finns ingen skräck.