Gosford Park

20:32 1 Sep 2002
Jag tycker om filmer där det i början kommer en massa folk till ett hus, och där det sen händer en massa saker, till exempel att någon blir mördad, och när sen filmen är slut så åker alla hem igen. Egentligen har ingenting hänt. Några människor har gått in och ut genom en dörr. Det är allt. Men vi som sett filmen vet att - allt - har hänt. Som julen i [I]Fanny och Alexander[/I], som trettondagsmiddagen i Joyces [I]The Dead[/I], som nyårsfirandet i [I]Peter's Friends[/I]. I Robert Altmans känsliga händer och med Julian Fellowes Oscarsbelönade manus, blir det här film när det är som bäst. För Altman är det ett perfekt utgångsläge. Ensemblefilmen är hans hemmabana och i den jättelika herrgården med alla sina gångar och korridorer och halvtrappor kan han briljera med kameraåkningar och överlappande dialoger - i och utanför bild. Det vill säga det som han gjort till sitt varumärke sedan genombrottet med [i]M.A.S.H.[/I] för drygt 30 år sen. Året är 1932 och Sir William McCordle och Lady Sylvia har bjudit över släkt och vänner på middag. Det är grevar och baroner, som sig bör, men också en firad hollywoodstjärna och en producent av Charlie Chan-filmer. För exotismens skull. Det är ett fascinerande spel som vi kastas in i redan från början när sällskapet installeras. Tjänstefolket ska bo där nere och berövas med självklarhet sitt eget namn. När de är på Gosford Park så är de det som tjänare åt sin herre. Således kallas Mary Maceachran inte för Mary Maceachran, som hon heter, utan för Countess of Trentham Downstairs. Allt dirigeras med minutiös professionalitet av herrgårdens housekeeper Mrs Wilson, spelad av en Helen Mirren i högform. Och hon är sannerligen inte ensam. Som vanligt, i alla fall när Robert Altman är på det här humöret, lyckas han plocka det allra bästa ur sina skådespelare. Gosford Park innehåller en radda fenomenala insatser, där det vore orättvist att nämna någon före en annan. Men eftersom jag redan börjat, med Helen Mirren, så lyfter jag fram Kelly Macdonald och Emily Watson också. Men det finns minst 20 goda skäl till att se [I]Gosford Park[/I].
Gosford Park