Galen i kärlek

Roger Wilson 23:03 4 Feb 2004
Den blir bara värre och värre - tendensen att Jack Nicholsons filmer liksom urholkas av publikfriande longörer, lagom överspelade uppvisningar som tar uppmärksamheten från både rolltolkning och intrig. I [I]About Schmidt[/I] tog han över hela filmen på det här sättet, så till den grad att man nästan inte märkte manusets tomhet. Här, i [I]Galen i kärlek[/I] balanseras åtminstone hans självupptagna stjärnglans av Diane Keaton - som i längden faktiskt ges ännu fler solonummer än Nicholson, hela tiden på gränsen till att parodiera sin egen spelstil. Tillsammans spelar Nicholson och Keaton två singlar i 60-årsåldern, deltagare i en kärlekskarusell som bygger på teman kring åldersnojor och moralisk uppluckring. Den drygt 60-årige Nicholson har ett förhållande med Keatons unga dotter, medan Keaton i sin tur uppvaktas av en läkare i 30-årsåldern. Nicholson är en inbiten ungkarl och skivbolagsdirektör som dejtat yngre kvinnor hela sitt liv. Hon är den intellektuella pjäsförfattarinnan som lever ut sina neuroser och passioner på pappret snarare än i verkligheten. Ni kanske anar hur många poänger man kan ta hem på mötet mellan det omaka paret. Som när Keaton ger Nicholson konstgjord andning och Nicholson vaknar upp och mer än någonting annat blir ÄCKLAD av att en så gammal kvinna trycker sina läppar mot hans. Eller Keatons totala förvirring när hon inser att den muskulöse läkaren (spelad av Keanu Reeves) är en teatergroupie som gärna kryper i säng med henne om han får diskutera katharsis efter älskogen. Upplägget är till en början uppfriskande i all sin moraliska frisläppthet med ett hyfsat avslappnat förhållande till både gerontofili och pensionärssex. Men, som vanligt, är den sexualliberallismen bara en chimär. Paketet knyts ihop med ett så kärnfamiljsvänligt slut man bara kan åstadkomma av filmens yviga ingredienser. Att vägen dit dessutom är både pratig, omständlig och så småningom småtrist gör inte saken bättre - ett faktum som varken Nicholsons eller Keatons allt mer desperata charmattacker kan styra upp.
Something´s Gotta Give