Fyra små vuxna

Virve Ivarsson 15:58 4 Jan 2024

När politikern Juulia får reda på att hennes man, prästen Matias, har varit otrogen föreslår hon att de ska börja ha ett öppet förhållande i stället för att skiljas. Idéen ställs inför hårda prövningar då Enni, kvinnan Matias haft ett hemligt förhållande med, blir gravid – och då Juulia skaffar en till partner, Miska, som i sin tur även har en annan relation.

Hur hanterar man svartsjuka och att behöva samsas om partnerns tid? Fyra små vuxna väjer inte för de svåra frågorna. Och det känns både befriande och ovanligt att få se en annan syn på en affär än att de inblandade är förkastliga och otroheten ett misstag. Här vågar såväl regissören som Juulia se att Matias och Enni älskar och behöver varandra och det går att förstå och är intressant att följa viljan att inte stå i vägen för det.

Denna öppenhet gör också att Juulia kan börja dejta Miska, som får henne att både skratta och gråta och verkar ha en mer uppmuntrande syn på hennes partiledarambitioner än vad Matias har. Men när Matias konstant tycks vilja gå till och längta efter Enni, när Enni bli gravid och slutkörd av att behöva ta hand om barnet så mycket själv och när Matias och Juulia knappt tycks ha något eget samliv samtidigt som hon verkar ha roligare med Miska undrar jag varför paret inte bara gör slut.

Att leva polyamoröst verkar innebära så mycket krångel, och för vad gör paret detta om deras relation ändå tycks ha förlorat all gnista? Här hade jag behövt bli mera övertygad om att Matias och Juulia har något mer gemensamt än deras barn och en rädsla för att skiljas.

Men dialogen är skarp, skådespelet fenomenalt och kontrasterna i scenerna tragikomiska – som då Juulia blivit dumpad och har magsmärtor samtidigt som Matias gått till Enni och Juulia måste lyssna på när hennes och Matias son övar på fiolläxan. I stället för att köra ned något budskap i halsen på en trevar filmen, likt huvudpersonen Juulia, sig fram. Och Fyra små vuxna framstår därför överlag som en mycket ärligare och öppnare blick på ployamori än perspektiven vi sett i tidigare filmer på temat som Tillsammans eller Diorama

Neljä pientä aikuista