Fördom & stolthet – en queer filmhistoria

Daniel Hånberg Alonso 09:00 24 Feb 2022

Hur kunde det ta 100 år för ett land som ansett sig vara ett sådant föredöme att göra en dokumentär om sin queera filmhistoria? Det frågar sig pressmaterialet för filmen och man kan inte annat än hålla med. The Celluloid Closet som djupdök i den amerikanska gayfilmshistorien kom redan 1995 och för två år sedan kom Disclosure: Trans Lives on Screen om transpersoner. Med det sagt; Fördom & stolthet – en queer filmhistoria är essentiell kunskap.

Sju år har regissören Eva Beling arbetat på dokumentären, sökt med ljus och lykta efter queera exempel för att belysa vår filmkulturella historia. Spoilers: Vi är inte så bra som vi tror. Och visst är det jobbigt att titta på sig själv, att se skavankerna – se hur icke-progressiv man egentligen varit. Men man gör det för att kunna bli bättre. Sexualiteter och genus var, och på flera sätt fortfarande är, fjättrade vid lagstadgade och moraliska skampålar. Den svenska synden öppnade vissa dammluckor, men mycket av det slutade bara i en pornografisk manlig blick.

Trots alla förbud så finns självklart alltid queerhet i periferin som är viktiga att lyfta fram och belysa. Speciellt de som vågat och klarat sig igenom den ökända svenska censuren och moralismen. Och sedan har vi självklart också alla pinsamheter och ögonbrynshöjare, som svenskarnas fascination för män i kvinnokläder.

Eva har ansträngt sig för att göra det visuellt händelserikt och intressant. Inte alltid lätt när det handlar om att visa filmklipp och en mängd pratande huvuden. Harriet Andersson, Rickard Wolff, Gösta Ekman, Marie-Louise Ekman, Jonas Gardell är bara några av dessa. Strukturellt finns det lite att önska och ett mer tajt fokus hade lyft filmen – men lite är allt det sekundärt. För vad Fördom & stolthet gör bäst är att lyfta fram hur viktigt representation är, vilket inte borde vara en överraskning för någon.

Fördom & stolthet – en queer filmhistoria är både en historieskrivning och en historielektion. En nödvändig ögonöppnare och en riktlinje för vart det bör bära av härnäst. Samtidigt som vi bör vara stolta över alla de som stått upp i motstånd och som för alltid kommer lysa på stjärnhimlen som är vår filmhistoria.