Tonårskillen Oscar bor i ett Tokyo som målats med neon, magisk realism och smittats av sinnessjukdom. Svävande på psykedeliska ångor säljer han droger på klubbarna ”The Void” och ”SEX, MONEY, POWER” medan hans syster Linda jobbar som strippa.
De hänger i den undre världen på en redan overklig plats. Ganska kassa förutsättningar för att bearbeta ett gemensamt barndomstrauma.
När Oscar blir skjuten av polisen efter en knarkdeal lämnar han sin kropp. Han svävar runt som ett spöke vakande över stan och sin syster, som sugs djupare ner i skiten.
”Döden är den ultimata trippen”, förklarar Oscars kompis Alex. På väg till reinkarnation tvingar den fram alla rädslor, frågor och önskningar som ligger gömda i psykets skrymslen. Och det är de känslorna som Irreversiblé-regissören Gaspar Noé älskar att gräva fram och visa upp, som freaket vi inte vågar titta på för att det liknar oss själva.
Gaspar Noé använder sitt medium på ett sätt som inte går med någon annan konstform. Allt är filmat ur ett point of view-perspektiv från Oscars ögon, även när han svävar omkring utanför sin kropp, vilket gör att bildberättandet fungerar på ett nästan undermedvetet plan. Livet efter döden, och framförallt hur andras liv fortsätter efter vår egen död, är en tillräckligt skrämmande tanke för de flesta. Här illustreras den tanken i en våldsam, sexualiserad mardrömsresa. What's not to like?